lørdag, desember 05, 2009

Diagnose: Julestemning

Jeg lider av det skumle, mystiske syndromet julestemning for tiden.. ☺
Det gjør ikke vondt, men det preger hverdagen min i stor grad.. Tankene dreier seg om julegaver: hva skal kjøpes, til hvem, hvor og når; julekaker: pepperkakebaking førstkommende mandag, har jeg alt som trengs, skal jeg bake flere kaker de kommende ukene, i så fall hvilke..; julepynt: hvor er den?; julemusikk: hva skal jeg høre på, hva er de fineste sangene?, og alt annet som har med jula å gjøre.. Det kan til tider være slitsomt, men stort sett er det en god følelse..
Jeg har ikke vært hos legen med problemet, jeg har hatt det før, og vet at det går over av seg selv uti januar en gang.. Men jeg vil advare mot smittefaren; den har vist seg å være svært stor! Så vil du unngå dette må du holde deg unna meg i en måneds tid fremover; for å være på den sikre siden bør vi ikke treffes før i februar!

Om du derimot synes det er litt stas å være "syk", har jeg noen tips til hvordan du kan få denne diagnosen (alternativet er å ta en tur innom meg☺):
✰ Lag deg en kopp gløgg
✰ Lag pepperkaker, pynt med melis og nonstop, og spis til gløggen
✰ Dra litt lenger nord enn Kristiansand, der det er snø, ikke slaps..
✰ Tenn 10-15 stearinlys (telys), ett av dem bør være "scented" med kanel, nellik og ingefær
✰ Slukk alt elektrisk lys, la kun julestjernen/syvstaken i vinduet være på
✰ Sett på en playlist med utvalgte julesanger, her er noen eksempler:

♪ Stille natt/Glade jul
♪ Nå tennes tusen julelys
♪ Jul, jul, strålande jul
♪ Det lyser i stille grender
♪ Himlen i min favn
♪ Julekveldsvisa
♪ Marias fang
♪ Mitt hjerte alltid vanker
♪ Bereden väg för Herran
♪ Det hev ei rose sprunge
♪ Deilig er jorden
♪ Julenatt
♪ En krybbe var vuggen/Away in a manger
♪ O helga natt (Jussi Björling!!)
♪ Mary's boychild
♪ The Christmas song
♪ Have yourself a merry little christmas

..og hundre andre..

Jeg håper ikke syndromet skal ta helt overhånd, det kan gå hardt utover bankkontoen med tanke på gaver og pynt, men likevel.. skal man først rammes av noe, så heller dette en ribbesnue!

God bedring! ☺

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar