onsdag, januar 04, 2012

Godt nytt år! (Får vi håpe..)

... for makan til stusselig blogg-år som 2011 var altså... Nei, det får være et av nyttårsforsettene; skrive oftere! Skulle ikke bli så veldig vanskelig heller..

Så hva har skjedd siden sist? Hvorfor har det ikke skjedd noe siden et lite blaff i oktober?

Nei, det er skolen, da..! Det tar rett og slett all tid! Eller altså, den tiden jeg IKKE driver med skole, orker jeg ikke bruke til å skrive.. Da vil jeg nemlig heller sitte i sofaen og være daff foran tv'en. Så enkelt er det..! Vi får se om det kommende halvåret blir så mye bedre, men jeg skal gi det et forsøk!

OK, så til en oppsummering av det siste halvårets eskapader:

4-årsdagen vår i oktober ble feiret med 10-retters på Statholdergaardens mat- og vinkjeller. Det var knall! (Bilder får dukke opp senere..)
Og så fikk jeg kjempefine blomster:

Er de ikke fine?

Så ble det jo desember, som førte med seg jul, pynt og kos, som vanlig..! Jeg og Mads kjøpte Nintendo Wii til oss/hverandre i julegave halvannen uke før jul! Da fikk vi spilt med min bror én dag, og alle søsken + fetter av Mads med følge, en annen dag! Den sistnevnte anledningen var kombinert med pepperkakebaking, en særdeles trivelig bittelille julaften!

Huset er ryddig, rent og pyntet. Lysene er tent,
og Wii'en går for fullt med Mariokart på skjermen.
Kunne vært verre!

Og så er julestjerna på plass i tillegg til 7-staken.
Denne stjerna fikk jeg av min tante for mange år siden,
men den har ikke blitt brukt før fordi den har ligget i en eske hos mamma.
På tide at den fikk skinne litt i stua vår!

Lille julaften ble brukt til å ferdigstille (fjor)årets julegaver. Jeg hadde, ambisiøst nok, planlagt å lage alle gavene i år.. På kjøkkenet..
Det startet et par uker før jul, og varte i altfor mange timer i løpet av desember.. Du verden så lang tid det tar å lage ting! Særlig når man ikke har vett til å gi seg mens leken er god!!
Det begynte med en porsjon karameller..


..fortsatte med en mislykket porsjon sjokoladefudge (håper jeg finner en bedre oppskrift til neste år, for den jeg prøvde nå var IKKE god!), og en porsjon sjokoladekarameller.
Deretter hjemmelaget sjokoladekonfekt med karamell, marshmallows, nougat og annet stæsj i, så en ny porsjon vanlige karameller, denne gangen i små former.
Fortsatte med marsipankonfektbiter, og enda en porsjon karameller i former (denne gangen prøvde jeg å se om det gikk an å la være å smøre formene... Negative!).
Det ble en ny porsjon karameller i former.. og en ny i biter!

Så var det blitt lille julaften, da skulle ferskvaren bakes. Dagen gikk med til å lage whoopies og cupcakes, og tilhørende frostings og marsipanpynt. Tar sin tid, gitt..

Whoopies! Eller en halv, en..

En halv whoopies MED frosting og pynt!

Masse whoopies med marshmallowsfrosting og kakepynt!
De ble ganske så gode, om jeg får si det selv.

Alt dette ble pakket i små cellofanpakker med ulik utforming, og gitt i fem forskjellig pakker (bror, kusine, besteforeldre, mor/stefar og svigerfamilie). I tillegg ga jeg bort cupcakes (se nedover) i søte gaveesker som jeg kjøpte i en søt, liten butikk i Oslo☺
All pakkingen måtte skje på julaften morgen fordi alt måtte ligge kaldt.. Det blei stress...! Neste år tror jeg at jeg går for kjøpegaver igjen, selv om det var et artig prosjekt med et relativt vellykket resultat! ☺

Det hører med til bakehistorien at jeg også bakte kaker til heimen; de nevnte pepperkakene, to krydderkaker og...

..delfiakake! Den ble veldig nam!

Julecupcakes med masse julekrydder..

..med kremostfrosting, kakepynt og marsipanpynt
(dæven så vanskelig og langtekkelig det skulle være
å lage sånne kristtornblader!)
Men synes jo de ble litt fine, da!

Et lite bilde fra julaften, som i år ble feiret med nesten hele storfamilien hos mormor og bestefar. 19 stykker til sammen; tanter, onkler, kusiner, fettere.. Fra minstejenta på 8 mnd til bestefar på 86 (år altså, ikke måneder...). Livat, men veldig koselig!


Sånn for sikkerhets skyld brukte jeg lille nyttårsaften til å bake kaker.. Jeg hadde masse kefir igjen = kefirkake (langpanne...), og nesten en liter kremfløte = ganachekake (sjokoladekake på fint..) Disse gikk ut på dato i romjula, så i stedet for å kaste det tenkte jeg at jeg kunne lage kaker. Inviterte Mads' to brødre på kake, men de spiste ikke så veldig mye dessverre (eller..de spiste jo en del, problemet er vel at delfiakake og kefirkake er to av verdens mest mektige kaker!!)

Så hva har jeg og Mads bedrevet siden 2012 var et faktum?
Joda.. SPIST KAKE!! Og så J***** MYE KAKE!!
Og nei, det er IKKE slutt på kakene! Langt i fra..

Har ikke vekt hjemme, men jeg er relativt overbevist om at den ikke hadde vært spesielt snill i disse dager.. Herlighet, jeg trenger å trene..!!

Altså.. nyttårsforsetter 2012:
* TRENE!
* Bake mindre.. (hvertfall før sommern)
* Skrive mer på bloggen
* Lese mer...
* Ikke kjøpe godteri før tidligst påsketider (null problem, har ikke en gang fått begynt på godteriet jeg fikk til jul.. Må jo spise kakene først, de holder jo ikke så mye lenger..)

Jau..! Når 'a først skriver så skriver 'a jammen meg mye, gitt... Ferdig nå!

Håper 2012 blir flott, for både deg og meg! ☺

2 kommentarer:

  1. Og det er bare å fortsette med skrivinga ;)

    SvarSlett
  2. Kefirkake! Nam! Må få oppskrift og/eller oppleve den kaka igjen. Helt på høyde med ostekake må jeg si. Sees på onsdag=)

    SvarSlett