mandag, mars 16, 2009

Lesehester og andre ridedyr..

Tenkte jeg skulle skrive et innlegg om min store interesse for hester!
Hester er fine dyr. De er praktiske nyttedyr av typen "framkomstmiddel med stor fare for ubehageligheter i sete/lår-området, og overhengende fare for fall fra store høyder". Man kan snakke med hester. (Noen foretrekker å hviske..) Og for noen er hest absolutt best som pålegg. 

Anyway..hadde vel egentlig ikke tenkt å skrive om hester her! Jeg har aldri vært spesielt interessert i hester, hverken som mat eller i framkomstmiddeløyemed. Bøker, derimot, synes jeg er gøy! Og folk som liker å lese blir kalt lesehester (hvorfor det?). Jeg var ikke så flink til å lese så mye da jeg var yngre, men har kommet meg de siste 4-5 årene. Så jeg er vel foreløpig bare kvalifisert til leseponni (kategori 1 vel og merke!).. 

Krim er morsomst å lese, men liker andre typer bøker også! 

Et utvalg bøker jeg har lest de siste årene:
* 1984 - George Orwell
* LOTR - JRR Tolkien
* The Catcher in the Rye - J.D. Salinger
* Death of a salesman - Arthur Miller
* Harry Hole-bøkene - Jo Nesbø
* PS I love you - Cecelia Ahern
* Cato Isaksen-bøkene (÷ Mørkemannen) - Unni Lindell
* Bitre blomster/Dødens drabanter - Gunnar Staalesen
* Presidentens valg - Anne Holt
* Isprinsessen - Camilla Läckberg
* Menn som hater kvinner/Jenta som lekte med ilden/Luftslottet som sprengtes - Stieg Larsson
* Så fort kan livet snu - Dagfinn Enerly
* Rødhette - Unni Lindell
* Muleum - Erlend Loe

Bøker jeg har veldig lyst på (og skal kjøpe med en gang de kommer i billige paperback-varianter), og gleder meg veldig til å lese er Hodejegerne av Jo Nesbø, og Mørkemannen av Unni Lindell. Dessuten skal jeg lese resten av Camilla Läckberg sine. 

Noen som har noen gode forslag til lesestoff som ikke står her? Noe av noen andre krimforfattere f.eks? Vet jo om mange, men trenger noen anbefalinger.. 

Nok om gårdsdrift og husdyr for i dag; neste gang, GRISER! :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar