tirsdag, mars 10, 2009

Variasjon i musikksmak? JA!

Jeg har i løpet av mine snart 24 år hørt på/likt mye forskjellig musikk. Jeg synes det er litt gøy, jeg da, å stadig få nye forslag til musikk å høre på :) Men så har det blitt mye rart også.. 
Jeg hadde min "storhetstid" på 90-tallet og har følgelig et nostalgisk forhold til det meste av pop-musikken fra 10-15 år tilbake. Jeg var 11 år da Backstreet Boys kom med sin første plate, og jeg var Victoria Beckham (tidligere Adams) da noen jenter i klassen danset og mimet til Spice girls' Who do you think you are i 7. klasse. Gode minner... :)

Siden det har jeg gjennom ulike miljøer fått en svært sammensatt musikksmak, synes jeg hvertfall selv..! Og mens andre holder seg til noen få sjangere, og liker musikk som kom ut etter år 2000, liker jeg best enkeltsanger fra både 50-, 60-, 70-, 80- og 90-tallet (spesielt de to sistnevnte..), i sjangrene pop, rock, heavy, musikal, jazz osv. I tillegg til noe klassisk fra før 1900-tallet, og selvfølgelig også enkelte innslag av 2000-tallsmusikk. 

Etter å ha hatt iPod i 5 år, og iTunes på data'n i snart 3, har det blitt mye høring på forskjellig musikk. Spesielt gøy er det at det står hvor mange ganger man har hørt på hver sang og når. 
Her er derfor min 25 mest spilte-liste fra januar -04 til mars -09:

Greenwaves - Secret Garden
Watermark - Enya
10000 lovers - TNT
Caught between the Tigers - TNT
Future World - Helloween
2 Minutes to Midnight - Iron Maiden
Coco Jambo - Mr. President
Hold the Line - Toto
Flame in the Night - Freedom Call
Smak av honning - DeLillos
May it be - Enya
En solskinnsdag - Postgirobygget
Neste sommer - DeLillos
While my Guitar gently weeps - Toto
Gabriellas Sång - Stefan Nilsson
Et liv for meg - Pitsj
Stop loving you - Toto
The Fellowship of the Ring Suite - Howard Shore
Feels like Home - Chantal Kreviazuk
Song for a Stormy Night - Secret Garden & Steinar Albrigtsen
Starálfur - Sigur Rós
Holy Diver - Dio
I want out - Helloween
♫ Tainted Love - Marilyn Manson
End of all Hope - Nightwish

Her er det mye rart! Noe hører jeg på en del ennå, noe har jeg ikke hørt på flere år, og noen er ganske nye innslag på denne listen..! Synes det er morro, jeg :)
Musikk ER jo gøy, og det er nostalgi, og det er stygt, og det er pent, og det er subjektivt, det er glede, sorg, lengsel, minner, fortid, nåtid, fremtid; altså er musikk LIVET og bla, bla, bla... :) hehe... 
Spørsmålet Hva er musikk? har vi svart på litt for ofte, så det skal jeg IKKE skrive om! :P 

Hva er dine 25 mest spilte..?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar