mandag, september 20, 2010

Bokfestival dag 2:

På lørdag var det ny bokdag! Mads skulle være med, men orket ikke dra så tidlig som meg (10:00) så da dro jeg alene på "Norsktimen" i Operaen!
For en som er over gjennomsnittet interessert i språk ble dette en morsom time☺
Helene Uri var programleder og ledet gjester som bl.a. avlivet språkmyter og snakket om det indoeuropeiske språktreet (på en veldig mye mer interessant måte enn det ble gjort i norsktimene på skolen..). I tillegg kom Petter Schjerven og snakket om sin nye nostalgiske ordbok! Veldig morro!
Etterpå signerte han bøker i operafoajeen:

Mens jeg ventet på neste punkt på agendaen vandret jeg rundt på operataket i solskinnet. Der var det astroshow med Eirik Newth:

Så var det ned til Spikerscenen igjen for fotballprat; et av helgens definitive høydepunkt!
Gutta fra FK fotball på P3 "varmet opp" for hovedpersonene:

For det var naturligvis disse alle ventet på; Drillo, Nils Arne Eggen og Dag Solstad.
De pratet om den nye boka til de to førstnevnte, og om fotball generelt. Litt geografi ble det også plass til. Eggen er jo alltid en fest i seg selv, og Drillo har såvisst noen gullkorn han også!
For en over gjennomsnittet fotballinteressert person, RBK-supporter til og med, var dette en stor opplevelse☺
Men det ble også større..

For etterpå skulle de to signere bøker, og da kunne jeg ikke la sjansen gå fra meg til å få hilse på dem, så da ble det bok på undertegnede!
Jeg hilste på Drillo, han skrev navnet sitt i en bok og ga den til Eggen. Jeg, litt starstruck for øyeblikket, sa "jeg må nesten få hilse på deg, jeg" og rakte fram hånda. Eggen hilste og spurte hva jeg het. Da jeg sa navnet mitt gjentok han etternavnet mitt og spurte om jeg var i slekt med Olav. Joda, sa jeg, det var min farfar. "Ja, det er en mann jeg beundrer stort!" svarte Eggen.☺
Så måtte jeg jo si at jeg vokste opp med RBK, og var trofast supporter osv., alle de derre fan-greiene, hehe..☺ Jeg avsluttet med å si at "men vi slår Brann i morgen, gjør vi ikke?" "Vi får prøv på det da!" svarte han. Så betalte jeg for boka og gikk svært fornøyd avgårde!
(RBK slo for øvrig Brann 3-2☺)

Litt senere hadde Mads klart å komme seg ut av døra så da dro vi sammen tilbake til Operaen. Der skulle Håvard Rem snakke om svartmetallboka si, og Ihsahn skulle spille.
Der møtte vi Sarah, Halvor skulle jo spille med Ihsahn!
Kul musikk, særlig det første de spilte. Mot slutten ble det litt grøt, litt dårlig lyd, litt for mye gitarstøy, og generelt høyt volum.. Da ble det litt slitsomt, men for all del, de spilte bra med masse trøkk og energi!
Etterpå var det Drillo og Eggen-show igjen, men dette hadde jeg jo sett så da dro vi heller til Saras telt for å høre på Harald Eia snakke om "Født sånn eller blitt sånn", boka han har gitt ut i forbindelse med tv-serien Hjernevask.
Det var morsomt å høre på, både fordi Harald Eia OGSÅ er en av Norges morsomste menn, men også fordi jeg synes selve temaet er veldig spennende. Tror jeg kommer til å skaffe meg boka en gang..☺

Sarah ble med oss, mens Halvor kom etter.
Etter Eia hadde jeg ikke mer på programmet så vi avsluttet heller dagen på kafé med de nevnte Kristiansandsvennene våre. Trivelig!

Det må også nevnes at Bokklubben hadde et telt utenfor Operaen der de solgte bøker. Man fikk en rød tøypose som man kunne fylle opp med det man fikk plass til, og uansett kostet det bare 499,-! Genialt tilbud!! Heia bokfestivalen nok en gang!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar