onsdag, september 22, 2010

Bokfestival dag 3:

Siste bokfestivaldag startet med vandring på Norli. Der hadde de mange bøker til 20,- 40,- 60,- og 80,-! Det ble noen bøker i dag også, ja..!☺
Etterpå tuslet jeg bort til Spikerscenen der Linn Skåber og Tassen (som for øvrig hadde bursdag denne dagen) nettopp hadde underholdt.
Det var litt tid før neste post på programmet, så etter å ha sittet og lest i en avis i noen minutter kom Skåber ut igjen på scenen. Hun "sang" (snakket) en sang/leste et dikt i Odd Børretzen-stil. Greit nok, men et litt merkelig innslag..!

Etter "sangen" begynte det jeg egentlig hadde kommet for; Gunnar Staalesen, Unni Lindell og Erlend Loe kom for å snakke om hvordan det var å se boka si bli film/tv-serie.
Forfatterne leste litt fra bøkene sine og vi fikk se klipp fra henholdsvis Varg Veum - Skriften på veggen, Honningfellen og Kurt blir grusom.

Denne seansen varte litt lenger enn den skulle, så jeg måtte gå litt før det var ferdig. Jeg hadde hentet en gratisbillett til Varg Veum som skulle vises på Klingenberg.
Kjekt med gratis kino, men litt stusselig å være på kino alene!☺
Staalesen kom også hit og snakket litt om boka og filmen før den startet.

Etter filmen hoppet jeg på bussen til Jernbanetorget for å se "Litteraturen i operaen" i nettopp Operaen.
Da jeg kom inn i fojaeen var det tjukt med folk der. En organisert kø snodde seg gjennom hele lokalet, og i enden av køen satt selveste Snåsamannen! Populær kar kan man si..

Forestillingen var grei nok; greit foredrag, noe grei sang, men også noe dårlig. Tenoren var han fra åpningen av Operafestivalen (Sarah og Tuva: han som sang med Jelena!), fryktelig slitsom stemme med terrassedynamikk (enten p eller fff).. Dama bomma på mange lyse toner og de var generelt svake, rart til å være proffe operasangere..

Da jeg kom ut av salen satt Snåsamannen der fortsatt! Stakkars gamle mannen, det hadde gått halvannen time..

Alt i alt var bokfestivalen en veldig bra greie! Håper dette gjentas hvert år!!
En oppsummering:
*Er 14 bøker rikere!
*Har sett mange kjente folk!
*Har fått lyst til å lese enda flere bøker!
*Har fått sett en film jeg hadde sett uansett gratis!
*Har hilst på Drillo og Nils Arne Eggen! ...enough said...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar