torsdag, mars 31, 2011

Morn!

Bare lurer på en ting;
Når ble det uvanlig å bruke "Morn!" som et synonym til "Hei!" eller "Hallo!"?

I det siste har jeg fått flere bemerkninger fordi jeg har sagt "morn" til noen når klokka er 13 og 16 og 20 o.l.
Jeg skjønner jo det at "morn" opprinnelig kommer av "god morgen" eller noe i den duren, men så lenge jeg kan huske har det OGSÅ blitt brukt på samme måte som "hei", og altså på andre tider av døgnet.. Det har jo stått i barnebøker, dessuten er det ingen som bemerket dette for noen år siden og tidligere, det har plutselig kommet nå..!

Er det bare jeg som ikke gidder å bry seg om at det visstnok er forskjell mellom "morn" og "hallo"?
For øvrig er det mulig at det er noe geografisk, i og med at flere av de som har bemerket dette ikke er fra Oslo-området...!

Jaja, uansett; jeg kommer til å forsette å si "morn" til folk av og til, selv om klokka måtte være både 20, 21 og til og med 00:00..

Det er vel bedre enn at jeg ikke hilser i det hele tatt...?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar