søndag, august 09, 2009

Culicidae..

Norsk: Stikkemygg
De blir fra 3 til 15 mm, de fleste er under 10 mm.
I Norge: 38 arter, i verden: 3100 arter.
Tilhører tovingene (et par vinger).

Det er bare hunnen som suger blod, hannen nøyer seg med nektar.
(Jenter altså...)

Det ytre utseendet kan være svært likt en flue,
de kan skilles fra hverandre ved å se på antennene.

Ulike arter har hver sin sang eller summing,
lyden kommer fra vingeslagene,
og litt ulike vinger gir ulik lyd.

Stikkemygg flyr ikke mot lys,
de trives bedre med å fly i skumring eller i nattemørket.
Den navigerer etter lukt og ånde fra dyr og mennesker.
Som den kan suge blod av..

Ikke alle mygg er plagsomme for mennesker,
det er derimot stikkene fra de som er det.
Når man først har blitt stukket er det lite man kan gjøre,
det beste er å ikke klø..
(yeah, right...)


Mygg liker meg, det fant jeg ut for omtrent 20 år siden..
På hytta på Auma var det ekstremt med mygg innimellom; det gikk verst utover meg..
Om natten måtte vi lufte på rommet fordi det var så varmt, og selv om vi hadde myggnetting foran vinduet kom det likevel inn 7-8 mygg hver natt.. Jeg og lillebror delte rom, men om morgenen hadde han aldri fått myggstikk!
Jeg hadde fått en 7-8 stykker..

I Sverige denne uka var det også mye mygg, mye hissig mygg..
Mygg liker Mads også..
Vi ble regelrett angrepet til tider, det var helt vilt..!

Jeg har nå 21 myggstikk, hvorav 10 av dem klør noe helt avsindig mye..
Ikke klø du liksom.. Det er jo umulig!!
Eurax er min beste venn om dagen..
..og myggen kan bare dø på seg..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar