onsdag, januar 27, 2010

Skrivefeil, trykkfeil og andre elendigheter..

Hva er det mest irriterende som finnes? (I allefall i min verden..) Jo, nettopp trykkfeil, skrivefeil, ord som mangler, manglende mellomrom osv i avisartikler, bøker o.l.
Jeg fatter ikke at det skal være så innmari vanskelig å oppdage noen av disse feilene, og ta dem før de går i trykken, men det er tydeligvis ikke vanlig å lese gjennom artiklene før de trykkes..
(Et annet alternativ er at de finner en del feil, men at det er så mange at det ikke er mulig å fange opp alle..)
De siste ukene har jeg streket under feilene i avisene, på trass, for å se hvor mye det egentlig er.. Det blir noen svarte streker for å si det sånn..!
Her er et bittelite utvalg:

Her mangler det vel et vesentlig ord..

Her er det et ord for mye..

En klassisk feil; journalisten starter setningen på én måte,
blir muligens distrahert..
og avslutter annerledes slik at setningen ikke blir logisk..

Her er det to feil; en manglende S, og et ekstra ord..

Men noen ganger blir trykkfeilen morsom, som her!
Feil som fører til nye og artige navn/betydninger er bedre enn andre,
men det burde ikke forekomme uansett..
En seriøs artikkel om Skiforbundet er vanskelig å ta på alvor
med den innledningen..

Nei, noen burde skaffe seg en kompetent korrekturleser! Evt få en annen til å lese gjennom artikkelen for seg.. Så vanskelig kan det jo umulig være.. Ring meg, jeg tar gjerne den jobben!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar