torsdag, februar 11, 2010

Togtid!

På tirsdag og onsdag kjørte jeg tog! Jeg liker tog! Tog er en behagelig, rask, sikker, og visstnok miljøvennlig transportform!
Jeg har alltid Komfortplass, for da får jeg mer KOMFORTable seter, strømuttak, kaffe/te, gratis aviser, og ofte eget dobbeltsete.
På tirsdag kjørte jeg et helt nytt tog med veldig fancy Komfortavdeling. Stor plass mellom setene (jeg rakk ikke frem til setet foran når jeg strakk ut beina!), store bord, kaffemaskin med varm sjokolade og fire typer kaffe osv.. dessuten kom det ingen og satte seg ved siden av meg under hele turen!
På onsdag var det et gammelt tog, med slitte seter, te og svart kaffe tilgjengelig, trangt for beina, og i tillegg kom det en dust og satte seg ved siden av meg (fikk den første halvtimen og den siste timen alene..)
Det er med andre ord svært ulike standarer man betaler de 90,- ekstra for!

Digg å ta tog når det er fint vær, men landskapet langs
Sørlandsbanen er ikke spesielt variert og spennende..

På det fancy toget var det veldig kaldt.
Da måtte jeg bruke kåpa som teppe..
Det gamle toget hadde varme som kom opp fra rillene ved vinduet,
men det kom og gikk så det var kaldt der også..
Men konduktøren var observant og spurte passasjerene om de syntes det var kaldt.
Jeg pakket kåpa tettere rundt meg, og sa ja..
Problemet var at hun ikke spurte om dette før etter at vi dro fra Nelaug,
da er det under en time igjen av turen for oss som skal til Kristiansand...


Men selv om det kan være kaldt så tror jeg at tog er mitt favorittframkomstmiddel..! Sånn totalt sett hvertfall..
For jeg er jo veldig glad i å kjøre bil, men strengt tatt er det jo ikke spesielt trygt, dessuten er det jo ikke akkurat miljøriktig (selv om min bil er bedre enn mange andre når det gjelder miljø..!)..

Lengre togturer jeg har tatt:

* Opp og ned Østerdalen svært mange ganger (Sandvika-Tynset)
* Tynset-Røros for å besøke venner av familien
* Sandvika-Trondheim for å besøke familie
* Sandvika-Bergen for å besøke halvsøster + ferie
* Sandvika-Larvik for å besøke Marianne på en hytte de lånte
* Oslo-Kristiansand av naturlige årsaker..
* Sandvika-Gøteborg for å dra på Liseberg
* Sandvika-København, København-Amsterdam, Amsterdam-Brüssel-Brügge, Brügge-Paris, Paris-Marseille (med TGV-tog, kuleste togturen!), Marseille-Cannes, Cannes-Nice, Nice-Monaco, Nice-Geneve, Geneve-Zell am See, Zell am See-Salzburg, Salzburg-Praha, Praha-Berlin, Berlin-København..og så hjem igjen.. På interrail med mor og bror! (Det var ulik standard på togene gjennom Europa skal sies.. Men det var ganske så artig, og jeg gjør det gjerne igjen med flere land på reiseruta!)

For øvrig må det jo nevnes at jeg som 5-6 åring var på Sesam stasjon. Der fikk vi billett av Bjarne Betjent, og fikk kjøre med Sesamtoget! Det var morro, det! ☺

Mange gode togminner med andre ord!
En gang har jeg lyst til å ta toget til Åndalsnes, for den togturen har jeg hørt at er veldig fin!
Hvor har du kjørt tog da?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar