fredag, februar 18, 2011

En artig kveld med NSB!

(Nei, det er faktisk ikke sarkastisk ment!)
Onsdag kveld denne uka skulle jeg ta toget hjem, litt senere enn vanlig, 21:36, fordi jeg hadde vært på konsert.
Når jeg tar toget, noe jeg gjør forholdsvis ofte, har jeg alltid med meg noe å lese på. Det er jo fordi det er kjedelig å sitte der, spesielt om kvelden, for da kan man ikke se noe heller!
På onsdag ble jeg derimot positivt overrasket, for NSB har ansatt en gøyal lokfører!☺
Jeg tenkte ikke så mye på det i starten, men la etter hvert merke til hvordan han sa den faste replikken "Dørene lukkes". Da begynte jeg å følge med hver gang det var et nytt stopp, her er en slags gjengivelse av det han sa (det er selvsagt litt vanskelig å gjengi uten å kunne lage lyd, men dette var det nærmeste jeg kom skriftlig):

- "Jah! Da var det myyyyrvold" (Med lang y altså, litt "vrengt" lyd, i Harald Eia-stil)
- "Døh-reh-neh lukkesssssss.." (Stakkato på første ord, svært lang s-lyd)

- "Da har vi GRE-VE-RUD!" (OVERtydelig og høyt)
- "Dør...ene lukkessssssss!"

- "..og da blir det Oppegård!" (Oppegård sagt "ertende", med veldig tilgjort stemme)
- "Dørene luk...kesssssss.."

- "Vi har VE-VEL-STAD!" (like overtydelig som Greverud)
- "Døøørene lukkesssss.." (syngende, han nesten sang det siste ordet)

(På dette tidspunktet satt jeg og smålo for meg selv, og hadde for lengst lagt fra meg boka jeg leste.. Prøvde å se meg litt rundt, men ingen andre reagerte noe særlig, tror ikke de hørte etter egentlig.. Synd for dem, reisen tok jo plutselig mye kortere tid!☺)

- "Langhus!" (plutselig kjapt og kort)
- "..og da lukker vi dørene...!"

- "Det var siste stasjon, Ski. Avstigning høøøøyre side!" ("høyre" ble plutselig et veldig langt ord, sagt med en fallende lyd, lik den jeg lager når jeg varmer opp☺)

Så kom ikke å si at det ikke er gøy å kjøre tog! Og det er hvertfall NOEN i NSB som har humor!
Jeg heier på flere slike lokførere!

..og bloggen lukkessssss..!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar