torsdag, februar 24, 2011

VM er i gang!!

DET ER VM!!! I OSLO!!!
Blir det bedre?
NEI! Ikke for meg! Det er kjempegøy!
Hele byen koker; det er folk overalt, det skjer masse; alle konkurransene selvsagt, konserter, show, boder med Norge-ting.. Det er rett og slett skikkelig liv i hovedstaden!

Isskulpturpark med Munch-motiver!

Scenen på Universitetsplassen; her blir det show, konserter
og selvfølgelig alle medaljeseremoniene!

I går var det åpningsseremoni, det måtte jeg få med meg, så jeg troppet opp ved Uni.-plassen allerede litt over kl 16..! (Showet begynte kl 18 og varte til 18:45 - det ble kaldt på føttene, dårlige sko, resten av kroppen var god og varm; ull, tre lag fleece, boblejakke, overtrekksbukse, flere par ullsokker.. Hurra for vinteren...)
Jeg plasserte meg utenfor selve plassen, men rett foran det ytterste gjerdet, så jeg så både scenen langt der framme, og begge storskjermene.

Rett før toget bestående av Garden og masse unger skulle komme.
Det var kjekt at det var mange meter fra "mitt"
gjerde til gjerdet på bildet,
da så jeg over de aller fleste og hadde god sikt
til både skjermer og scene!

"Barnetoget"!
Alle ungene representerte alle de ulike deltakernasjonene!

Showet er i gang;
taler, Stabsmusikken, Maria Haukaas Mittet,
"Ja, vi elsker", dans og fyrverkeri!

I dag begynte VM for alvor; den første øvelsen: Sprint!
Jeg fikk ikke sett det direkte, men hørte mye av det på radio, blant annet finalene!
Det ble to medaljer, gitt! Gull til Marit Bjørgen (sølv - Ariana Follis, bronse - Petra Majdic) og sølv til Petter Northug (gull - Marcus Hellner, bronse - Emil Jönsson)!

På kvelden var det show med Moods of Norway-visning, konsert og medaljeseremoni; dit måtte jeg jo dra!

Jeg var på plass kl 18 (showet begynte kl 18:50),
denne gangen inne på plassen,
og fikk sikret meg en plass helt foran ved scenen,
på siden, foran "catwalken"!
(Mye "plass" her, ja..!)

Plassen ble etter hvert smekkfull,
det var stor stemning, masse flagg,
fornøyde, men kalde mennesker!

Showet startet med et oppvarmingsshow;
min første (og høyst sannsynlig siste) Madcon-konsert..!

Maskoten "Fnugg" hang rett ved der jeg stod,
danset, klemte, hilste.
Søt liten (?) sak..!

Så startet showet på ordentlig!
Noen modeller i hvite klær satt i og trakk en båt over catwalken, oppi båten satt også en velkjent fiolinist..!

Arve Tellefsen spiller Seterjentens søndag!

Under hele showet gikk det modeller tvers over catwalken i MoN-klær, dansere danset, og diverse artister sang hver sin sang..!
Og med "diverse" så mener jeg DIVERSE!

Det var nemlig en underlig opplevelse da Wenche Myhre ble avløst av Satyricon, som igjen ble avløst av Mariann Thomassen..
(Ralph Myerz, Magnet og Oslo Fagottkor kom også..!)

Wenche Myhre!
Da kan jeg krysse ut hennes navn på listen over
artister jeg (ikke nødvendigvis) må se før jeg dør...
"Vinter og sne..."

Avslutningen av moteshowet,
alle ut på scenen, inkludert designerne..!

Så var det medaljeseremoni!
Først kom alle de viktige personene ut på catwalken; VM-sjef, presidenten i FIS og noen andre VIP'er.
Så kom gutta:

Det var kult at de kom gående rett foran meg!
(Gjett om det var jubel for nummer 2 i rekka..!)

4. (Ola Vigen Hattestad) til 6.-plass fikk en pokal/vase-ting, de tre beste fikk også medaljer!
Så var det av med luer, "Du gamla, du fria..", og flaggheising!

Så var det jentenes tur:

Da Marit gikk over catwalken var det full jubel,
taktfaste rop ("Marit, Marit, Marit, Marit.."),
applaus og vaiende flagg!

Så var det ny utdeling, masse jubel og selvfølgelig "Ja, vi elsker"! Det var ganske kult å stå på plassen og se Marit Bjørgen, og høre mange tusen synge nasjonalsangen; stas!

Verdens beste kvinnelige skiløper!
INGEN tvil!
(Måtte det bli flere slike medaljer i løpet av de neste dagene!)

VM er så vidt i gang! Dette blir gøy!!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar