søndag, april 05, 2009

Berlin 2009 - en skoletur

Søndag 29. mars satte 35 glade musikkstudenter seg på bussen som skulle frakte dem til Berlin! Eller en annen, litt mindre klisjéfylt innledning.. hehe ☺
Joda, vi var vel glade, men en god del var heller slitne (post-Press play-syndromet).. Bussturen varte i godt og vel tre minutter før vi var fremme ved fergekaia, og alle var enige om at det hadde vært en fin tur så langt! 
Ombord på Superspeed'en ble det buffetmiddag, ledsaget av den gode samtalen mellom undertegnede, Sarah, (Päron-)Halvor, Vegard og Tage. Det ble mye dessert for min del, og jeg var ikke nevneverdig sulten da vi, etter endt sjøferd, igjen gikk på bussen..

Hirtshals-Berlin er en ikke altfor spennende kjøretur, men heldigvis (?) kan musikkstudenter kunsten å underholde! Baktroppen (de som satt bak midten av bussen) dro i gang allsang store deler av de første timene nedover Danmark. Vi fikk både kjente slagere og sakralsang, samt flere, og ikke minst langvarige, versjoner av Ole Ivars' Jag trodde änglarna fanns. (Denne skulle vise seg å bli en hit under hele turen, til alles store glede....) I spissen for denne underholdningen var selvsagt helten over alle helter; Eivind "Ratiti" Løberg.

Vi som satt litt lenger foran i bussen startet roligere, med en og annen samtale, og ellers store deler avslapning, før Einar og Anka dro i gang en versjon av Mitt skip er lastet med, der vi skulle komme på f.eks. land på A, artist/band på S, filmtittel på I, byer på B og sangtittel på T. Tage, Halvor og Sarah ble også med på leken, som tidvis resulterte i laaange rekker av ovennevnte kategorier. De som kjenner meg vet at jeg koste meg maks på denne delen av bussturen :) hehe..
Klokka ble litt over 01.00 før vi ga oss. Flere i bussen hadde allerede sovnet, og det var anbefalt at vi fikk noen timers søvn før ankomst til Berlin, men noen "valgte" å ikke sove i det hele tatt. Selv har jeg en kropp som er uegnet for soving på buss, så det ble ikke mer enn fire timers fullstendig usammenhengende søvn for min del. Jeg våknet jo ca hvert 5. minutt av lyder, ubehageligheter i rygg/nakke/knær eller humper i veien.. Soving skal utføres i en behagelig seng, i et mørkt, lydløst rom med behagelig temperatur. Ingen andre steder! Sånn er nå det..

Etter å ha ladet opp til en ny dag på denne måten, ankom vi Berlin kl 06.15, minst en time før antatt ankomsttid.. Bussjåføren, for øvrig en rimelig gretten fyr, skulle av gårde med en gang så det var bare å få ut all bagasje med det samme, og bli stående på gata i morgenkulda, og vente på at noe skulle skje.. Vi fikk vekket tyskeren som skulle ta i mot oss (lærer på skolen), og deretter han som jobbet på hostellet. Så fikk vi etterhvert komme inn på et midlertidig oppholdsrom som ikke hadde plass til både bagasje og alle oss.. Etter en god stund med venting fikk vi beskjed om at noen rom var ledig, slik at noen heldig utvalgte endelig fikk kommet i stand og sovet litt. Som en del av tre par som skulle ha dobbeltrom, var ikke jeg en av de heldige, da bare ett slikt rom var ledig, og Caroline, som var dårlig, og Jørund fikk det. Sarah og Halvor, og flere med dem, delte min skjebne, og etter å ha forsikret oss om at bagasjen stod trygt innlåst på oppholdsrommet, ruslet vi ut i Berlins gater. Målet var et sted å sitte, mat og, for noen, kaffe. Etter litt vandring fant vi en koselig kafé, der vi inntok bagels og jeg drakk kakao. Vi ble i halvannen time, og jeg duppet av seks ganger. 
Etter å ha vandret litt i gatene igjen fikk jeg endelig livstegn fra Mads, som da hadde ankommet byen sammen med Torjus. De fløy ned siden de spilte konsert søndag kveld. Klokka var rundt 12, og det var enda tre timer til vi skulle få rommene våre så vi satte ut på en ny ekspedisjon etter et spisested. Sammen med Hans-Petter, Anders, Eivind og Martin fant vi Pasta & Pasione, der vi slo oss ned. Pasta og pizza ble konsumert før vi endelig kunne bevege oss mot hostellet igjen. Etter å ha sittet i resepsjonen og surfet på nettet sammen med de andre som ikke hadde fått noe rom ennå (og duppet av fire ganger..) fikk vi omsider rommet vårt. 
Vi fikk et dobbeltrom med felles gang og bad med et tremannsrom der Tage, Kristian, og Jaran skulle bo. Fine rom og bra seng heldigvis, men litt kaldt i starten før vi fikk ordnings på radiatoren. I det store og det hele var Alcatraz hostel et ganske så trivelig sted!

En dusj og halvannen times søvn var kjærkomment. Etter å ha slappet av på rommet en god stund skulle vi møte lærerne på kvelden. Lærerbanden på fem bestod av Bjørn Ole Rasch, Tore Bråthen, Erik Gunvaldsen, Bruce Rasmussen og Rolf Kristensen. En festlig gjeng på tur, hehe.. Vi gikk hele gjengen samlet til en pub, visstnok vår stampub, men jeg var der bare denne kvelden. En del av oss var sultne, så vi dro på indisk restaurant og spiste NAM-NAM indisk mat ☺ Her kom jeg i skade for å vise Mads "ølbrikketrikset", og det gikk heftig for seg med ølbrikker til alle kanter da Mads og Halvor satte i gang.. hehe :) (Har video hvis noen vil se;)

Tilbake på puben gikk det i samtaler, biljard og dart. Selv prøvde jeg stort sett bare å overleve der inne.. Røykeloven har ikke nådd Tyskland ennå, så det var strevsomt å puste der inne.. For en som hater røyklukt o.l. var det en småkjip time, men jeg måtte jo bare "bli vant" til det, for sånn var det jo overalt.. (Heia røykeloven; noe av det beste norsk politikk har kommet med noensinne! Takk Dagfinn!)
Da vi la oss den kvelden sovnet jeg på et nanosekund, og det med røyklukt i håret..! Trøtt, ja..

Fortsettelse følger...



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar