tirsdag, april 14, 2009

Musictour & heite gorger i singlett!

Siste dagen i Berlin begynte tidlig.. Veldig tidlig vil de fleste si; ALTFOR tidlig for noen! ;)
Vi skulle møtes klokka 10.. 
Vi som var på plass i tide kastet oss (bokstavelig talt) på en trikk, og fikk litt by-sightseeing på veien mot dagens gjøremål. Etter en stund fikk vi beskjed om at vi skulle av, og vi fulgte etter vår tyske professorguide til... Starbucks..? Hæ? Hva skulle vi der? Eller, altså jeg skjønner at folk vanligvis kjøper kaffe der, og at det sannsynligvis var det de skulle nå også, jeg trodde bare at vi var på vei et helt annet sted.. Vi som var oppe i tide hadde jo kjøpt frokosten vår for dagen allerede, og nå skulle vi jo på Music Tour..! Det viste seg at noen etterslep var på vei med neste trikk, og at Starbucks'en ble møteplassen. Det var jo samtidig en gyllen anledning for oss andre til å våkne enda litt mer..! ☺

Omsider gikk vi videre langs Unter den Linden, til plassen foran Brandenburger Tor, Pariser platz. Her møtte vi en forholdsvis entusiastisk fyr som ledet det såkalte Fritz' Music Tours, som vi skulle være med på, og altså var vår musikkguide for dagen.
Jaja, tenkte jeg, dette kan jo bli artig.. Og det ble en svært lovende start... Ehh..?!

Det første FF (Fritz-fyren..) kunne fortelle oss var at hvis vi snudde oss 180° kunne vi beskue hotellvinduet hvorfra Michael Jackson i 2002 holdt babyen sin utenfor kanten.. Jaså? Sier du det..? Kult..
Det tenkte jeg, mens jeg lurte på hva mer nyttig vi skulle få lære på denne touren.. ☺
Jo, vi fikk vite noe om Bono fra U2, som jeg ikke fikk med meg fordi jeg stod bakerst, og det var mye trafikk.. Men heldigvis fikk jeg med meg denne opplysningen: "..og der ble Kate Moss fotografert, sørpe full! Det ble det forsider av!"  
Ja, men, se DET var interessant..! Wow, hva vi lærer i dag.. 
På dette tidspunktet var noen av oss begynt å bli litt skeptiske til hva slags opplegg dette var; Musictour - Se&Hør-spesial..?

Etter en stund begynte FF å gå mot andre siden av Brandenburger, og vi fulgte etter. 
På siden av den store, og svært trafikerte, Straße des 17. juni stod bussen vi skulle være med, og som skulle ta oss rundt på resten av touren. Digg å slippe å gå, og få gratis sightseeing sittende!
I bussen ble det mer prat fra FF før han satte i gang en video. Det var klipp fra kjente tyske folk ++ (en fra MTV, og andre bransjefolk), som kommenterte bl.a. Jackson-saken.. Disse klippene skulle følge oss på touren, med kommentarer og egenopplevde historier i tilknytning til plassen vi var på fra tid til annen. Noe som for så vidt hadde vært vel og bra, hadde det ikke vært for at de hadde dubbet klippene til overdreven britisk uten å fjerne tysken i bakgrunnen.. Ikke fan av dette.. Dessuten funker det som regel alltid dårlig å oversette vitser o.l., det blir bare dumt.. Men vidoene hadde noe bra for seg, for eksempel at de spilte musikkeksempler fra de ulike artistene som har spilt inn låter i Berlin gjennom tidene..!

Så skulle bussen kjøre, men akkurat i det bussen svinger ut på veien ser vi at noe har skjedd rett i nærheten. Det viste seg at en bil hadde kjørt litt for nære en annen bil, og dermed endt opp med å hekte seg fast på hengerfestet til bilen foran, sannsynligvis etter krabbekjøring og en liten, uventet stopp. ☺
Vi skulle kjøre forbi, men måtte stoppe en stund, og jeg fikk da anledning til å forevige det festlige øyeblikket da brannmannskaper og politi prøver å få bilene løs fra hverandre. Humor i hverdagen, helt etter min smak!☺

Vi kom av gårde til slutt, og første stopp var det såkalte Hansastudioet. Her hadde både David Bowie og Iggy Pop laget plater, i tillegg til andre kjentfolk (i Tyskland spesielt). 
Videre fikk vi historier om Eminem, Nick Cave, en tysk Amy Winehouse-kopi (utseendemessig) som het Nina Hagen (visstnok Tysklands punkdronning #1), og vi fikk se hvor Rammstein-gutta holder til, og ofte har spilt konserter. 
Noe var artig, noe interessant, en god del var kjedelig, det tok ganske mange timer, og var følgelig slitsomt for både hode, hjerne og andre vitale kroppsdeler.. Men vi fikk i det minste se store deler av byen som man kanskje ikke får sett som vanlig turist.

Etter langt om lenge kom vi tilbake til utgangspunktet; Brandenburger'n. Her gjorde vi videre avtaler for kvelden før vi dro hver til vårt. For oss ble det hostellet.
Etter fem minutters omkobling av hjernen på rommet var det tid for rigging og lydsjekk for de som skulle spille senere på kvelden. Som selvutnevnt groupie/roadie for progmetallbandet GORG ble jeg med bort til spillestedet, i likhet med Sarah, som vel også innehar de samme rollene! ☺ Jeg bar en pose med bl.a. en sveisemaske og en svart singlett, men det skal jeg komme tilbake til, hehe.. 

Etter å ha tatt en titt på innsiden av spillestedet Maschinenhaus, dro jeg og Sarah til hostellet for å slappe av før kveldens strabasiøse opplevelse..
Vi ble senere kontaktet av en gorg som kunne fortelle at nå kunne vi komme tilbake, så skulle vi finne et sted å spise.
Etter litt om og men befant GORG og de to groupiene seg på Pasta & Pasione, for et nytt måltid av typen italiensk. NAM! Pizzaen var god i dag også! ☺

Konserten nærmet seg med skritt av typen flau vind (storm blir litt for fort, det var ikke SÅ dårlig med tid..), og vi gledet oss alle sammen, selv om enkelte av band-medlemmene var ganske så spente..
Tilbake på Maschinenhaus var det endelig klart for konsert! Ukas høydepunkt, selve poenget med turen, la grande finale, tidenes musikalske opplevelse, all verdens herlighet osv.. Og det var nettopp det det ble..

Først ut var Schwung (?) bestående av Frida og Astrid 
på henholdsvis vokal og bass, deretter Shimmer med Maylen, Hans-Petter, Sindre, Lisa og Halvor. Veldig fine innslag begge to, i vidt forskjellige sjangre..og det skulle bli mer sjangervariasjon.. Da Shimmer hadde gått av scenen, og den var blitt rigget om var det tid for GORG! 
Mads, Halvor, Einar og Kjetil entret scenen iført svarte bukser og singletter, og den allerede omtalte sveisemasken. De var en gjeng med hotties, og publikum jublet hemningsløst da de satte i gang med Halvors Hexorsism. Mot slutten av låt #2 Insomniactive (Kjetils) ble det igjen hemningsløs jubel da kjenningsmelodien til Derrick dukket opp.
Fantastisk! Undertegnede kan ikke huske å ha hatt det så morro på lenge, det var helt vilt! Etter låt #3 Death Mask (Halvors), og en festlig sorti fra scenen ville applausen ingen ende ta! Begeistringen var enorm, og det vanket et hav av velfortjent skryt til bandet etterpå ☺!
(Ikke for å være subjektiv eller noe altså, men han trommisen spilte fordømt bra☺)

Konserten ble avsluttet av Captain Knut & the Cabincrew som gjorde en solid jobb, som vanlig!
Det var i det hele tatt en særdeles bra konsertopplevelse, noe jeg også fikk inntrykk av at de rundt 40 tyskerne som hadde tatt turen, syntes. (Det var bra oppmøte, men det manglet rundt 1460 stykker av professortysker Michaels nærmeste venner..hehe..) 
(Og hvis du synes jeg muligens var litt mer inngående i min beskrivelse av det tredje innslaget på konserten, så har du helt rett ☺ MEN det er ikke bare fordi jeg bor sammen med han på batteri (selv om jeg selvfølgelig var überstolt av ham); det var bare rett og slett det udiskutable høydepunktet på konserten!!)

Etter nedrigg og generell henging på stedet, og med alt utstyr trygt på plass i bussen som stod utenfor (eller..? Mads ble tross alt gitt nøkkelen til bussens underside/bagasjerom med alt ansvar det medfører..) bar det til en pub rett i nærheten. Noen droppet det, fornuftig nok, og dro hjem og la seg, mens resten var for gira, og trengte litt tid (les: alkohol) for å roe seg ned!
Puben var småluguber og svært røykfull, og gamlingen bak disken var heller tvilsom (les: beruset), men folk lagde da stemning nok. Etter å ha inntatt et søtt lite glass med ouzo (burde vel strengt tatt vært blandet ut med noe..) var det på tide for oss også å komme i seng, ikke minst fordi en idiot hadde bestemt at vi skulle møte kl 07.45 ved bussen dagen etter (det innebar å gå til M.haus som lå over 10 min fra hostellet..) Det var likevel bedre enn det kunne ha vært; i første beskjed skulle vi møte 07.00..

Etter 3 1/2 små timer med søvn stod jeg opp, etterfulgt av en samboende nøkkelansvarlig. Sammen med Sindre dro vi bort til bussen og møtte idioten, jeg mener bussjåføren!, kl 07.40 (flinke!). Etter 6-7 minutter kom det noen fler, og det fortsatte å komme en jevn strøm av folk helt til klokka var 08.05.. Noen er alltid litt sene, mens andre for en gangs skyld forsov seg (og det grundig), og fikk en mildt sagt kjip start på dagen. Eller hva, Sarah? ☺
08.10 var vi uansett på vei, det var en sliten gjeng som var på vei hjem..
På veien ble det mange stopp, bl.a. en lang en på danskegrensa. Der ble det handlet! Og så snart vinen, gigantkindereggene og nutellaen var i boks (pose..) kjørte vi videre mot Hirtshals. En nokså kjedelig busstur, men det hjalp litt da noen smartinger fikk satt på en film. Da forsvant to timer kjapt, med Homer, Bart og gjengen i fri utfoldelse.

Da vi kom til Hirtshals skulle vi gå ombord i båten etter å ha fått billett. Det nærmet seg avgang så vi hadde ikke så god tid, og er det ikke typisk at det er da det skjer noe!?
Det viste seg nemlig at noen (Bjørn Ole eller bussjåføren, er ikke sikker) hadde rotet med bestillingslistene, slik at Mads og Torjus plutselig stod uten billett. Sheize!
Eivind (reiseleder), Mads, Torjus og jeg skyndte oss derfor til billettluka for å fikse det. En hyggelig dansk dame jobbet på spreng, og tasta for harde livet, og fikk til slutt printet ut billetter til begge to. Det var ikke mange minuttene om å gjøre fra vi kom ombord i båten til den dro fra land.. Litt spenning må vel også med på en slik tur..☺

Det ble buffet på båten på meg, Mads og Martin (og en tre-fire andre konsenfolk), men vi var slitne og orket ikke å utnytte tilbudet til det fulle.. Etter bare én (!) runde med dessert måtte jeg gi opp..det var et nederlag.. 
Nei, det var mange trøtte folk på den båten den kvelden, og noen hadde til og med blitt dårlige i løpet av dagen, stakkars.. Det var nok etterlengtet da vi kom oss av båten, og bussen ble tømt for saker og ting, og folk kunne dra hjem og legge seg..
Men jeg tror ikke jeg bare snakker på vegne av meg selv når jeg sier at det var en veldig bra tur i det store og det hele, og at konserten vil bli husket i lang tid! ☺

Auf Wiedersehn!




2 kommentarer:

  1. Var dere på Citti Gross????

    Og Sarah! Forsov seg? Det er det jeg sier. Tyskland er aldri bra.

    SvarSlett
  2. Hmm..var det det det het? La ikke merke til navnet, jeg ;)

    Hehe..ja, litt av hvert kan skje i Tyskland, det er helt tydelig! :P

    SvarSlett