tirsdag, juni 09, 2009

Funkis for fugler, og fjasejenter!

Sist lørdag (6/6) var det duket for UIAs store festkonsert på Caledonien (SAS-hotellet i Kristiansand). Det innebar bl.a. en konkurranse (eller BANDBATTLE om du vil ☺) mellom band/utøvere fra skolen. Dette skal visst bli en årlig greie har jeg hørt rykter om..!

Det ble i mai avholdt audition/utvelgelse for å finne deltakere, og det ble til slutt følgende folk:

Klassisk:
*Olivera       - piano
*Joar            - fløyte
*Inga Marie  - sang

Rytmisk:
*GORG (Mads, Halvor, Kjetil, Einar)
*Captain Knut and the Cabincrew (Eivind, Martin, Anders, Torjus, Knut Marius)
*Schwung (Frida, Astrid)


Jeg hadde gledet meg til denne kvelden, og hadde ikke så mye å gjøre på dagen, så da kvelden endelig kom var jeg veldig spent. Før konserten skulle det være tapas-servering og utstilling av kunst&håndverks-elevers kreativiteter, så jeg og Sarah hadde avtalt å møtes til det.
Det kostet egentlig 100,-, men billettfolka sa ingenting om det, og ga oss bare stempel så da ble det gratis mat☺! 
Vi gikk inn i CD'en (en pub-liknende sak med merkelig interiør..), og der var det kjentfolk i form av lærere fra konsen, men det var ikke spesielt mange andre der.. Vi følte oss vel litt ukomfortable, men gikk etter hvert og plukket med oss litt tapas-ting, og fant en sofa med bord et stykke inn i lokalet. Det satt vi og spiste mens vi håpet det skulle dukke opp kjente i form av medstudenter. Og jammen kom det noen etter hvert; Nina, Amund og Katia var ytterst velkomne fra vår side, hehe...☺
Få strakser senere dukket også enkelte gorger (bl.a. min favorittgorg☺), og noe kabinpersonale opp, og skulle spise sammen med oss! Det var hyggelig!

Etter en stund begynte en fyr (aner ikke hvem han var) å holde en tale om kveldens begivenhet, initiativtakere, utstillingen, konserten osv, og så ble vi presentert for kveldens to vertinner (som nevnes senere..)
Deretter kom en ny fyr (K&H-fyr) og begynte å fortelle om utstillingens innhold. Det var bl.a. masse paraplyer i rommet, med motiver fra forskjellige stilepoker innen kunsten i hver del (du vet, hvis du tenker at en del er tøystykket mellom to metalldingser i paraplyen). I tillegg stod det masse fugler av forskjellige slag oppå noen pinner, og disse måtte jo selvsagt ha egne hus.. Derfor var det også utstilt 4-5 modeller av fuglehus i funkis-stil.. Noen var helt på skeiva, ett var høyt, smalt og med mange verandaer, det ene hadde discokule i taket, osv.. Det var i det hele tatt ganske så kreativt! 

Da klokka begynte å nærme seg konsertstarttid gikk vi til den store salen, og fant oss et bord ganske langt foran. Måtte jo ha god utsikt!
Det skulle være SMS-stemming underveis i tillegg til at en fagjury bestående av tre lærere fra klassisk og tre fra rytmisk, skulle være med å kåre vinnerne. (En vinner fra hver avdeling.)

GORG var førstemenn ut, og skulle introduseres av den omtalte vertinneduoen. Det startet "bra", med mye tull og fjas, og det satte standaren for kvelden for disse to.. Husker dessverre ikke ordrett hva som ble sagt i GORGs intro, men det gjorde ikke de heller da de stod der med manus i hånda. Et ord som gravitasjon er visst veldig vanskelig å si! Det var nytt for meg...

GORG gjorde for øvrig en meget god figur (objektivt sett selvfølgelig!), og vi stemte i vei! 
Det var blitt gjort mer ut av låtene, overgangene var veldig bra, og selve spillinga var knall! Dessuten var det en lysmann tilstede som lekte med lampene (og røykmaskin), det var kult!

Overgangen til neste deltaker var derimot av det brutale slaget, sjangermessig sett.. Da var det nemlig Inga Marie og klassisk sang som stod for tur, hehe.. Det var merkelige greier!
Det var også helt klart at dette ikke var den mest ideelle settingen for klassisk sang i utgangspunktet; rommet var dødt og man fikk sannsynligvis ingenting igjen fra det. Men selve sangen var det ikke noe i veien med, det var veldig fint!

Deretter var det Olivera, så Schwung, dernest Joar, og til slutt Captain Knut. 
Med pause holdt de på i to timer. Vi var litt stressa med tiden for GORG hadde nemlig en gig til denne kvelden, og de skulle begynne kl 23. Da Knut og gjengen var ferdige var klokka over halv elleve, og da skulle det være noe dramagreier FØR vi fikk vite resultatene! 
Så da kom fjasejentene på scenen nok en gang, og skulle snakke om både utstillingen og dramagreia..
Sitat: "...og nå gjelder det å holde tunga rett i munnen; akr.. artik... artek.. arr.. ARKITEKTONISK, og skup.. skrup.. skrupt.. stupr... SKULPTURELL! ...."
Har du hørt sånne vanskelig ord, da! Det skal ikke være lett! 
Da de uttrykte at de virkelig måtte konsentrere seg for å si det neste de skulle si trodde jeg det var snakk om noen navn som var veldig vanskelige å uttale.. men neida, det var disse to ordene som skapte talebry for disse rakettforskerne..! Sånn kan det gå.. (det er for øvrig enklere å si disse ordene enn å skrive dem, så det er mulig de først hadde skrevet dem feil i manusene sine☺)!

Dramastykket var svært abstrakt, og jeg skjønner aldri sånne ting. Likevel hadde det underholdningsverdi som bare det. Det het "Flua" eller noe, og vi ble presentert for en tynn jente på tåspissko med tynne, vaklevorne staver. Skjønte ikke hva hun skulle være, men.. Så kom en litt fyldigere jente med festlig slentrende gange, puter på magen, og følehorn. Min umiddelvare gjetning var at hun var flua..
Av og til forsvant de bak en skillevegg kledd i svart, og da dukket to vesener frem. En feminin og en mer mandig, men hva de var aner jeg ikke.. De hadde hvite store masker på seg, men det var umulig å se hva de skulle forestille (om de i det hele tatt skulle forestille noe..jeg tviler..!)
Disse var for øvrig ganske søte, og gjorde mye rart på scenen.. Jeg skjønte ikke hva de gjorde, men det var artig innimellom..!
Tror kanskje jeg hadde vært mer begeistret om det ikke var for at jeg satt og så på klokka hvert minutt, og håpet det snart var slutt så vi kunne gå.. 

Like før kl 23 fikk jeg melding av Mads om at de kom til å starte presis, og stressnivået økte; jeg ville jo se hvem som vant, men jeg måtte jo få med meg begynnelsen av konserten! Dessuten var det over fire timer siden siste dobesøk, og det hadde blitt flere desiliter med vann i løpet av de timene... 
Ganske nøyaktig kl 23 kom juryen tilbake, og vertinnefjasejentene fikk konvoluttene med vinnerne. Olivera ble utnevnt til klassisk vinner, og vi begynte å pakke sakene våre..
Så ble (dessverre for GORG..) Schwung rytmiske vinnere (gratulerer til alle!), og vi reiste oss, og travet kjapt ut av lokalet. Heldigvis var det ikke langt; konserten skulle være på På hjørnet som oppvarmere for Tristania, og det er i samme bygning.
Da vi kom ned viste det seg at lydmannen var forsinket så jeg rakk til og med en tur på toalettet..! I mens gikk Sarah ut for å hente Charlotte.
To-tre minutter etter at jeg kom opp i lokalet igjen gikk GORG på scenen; god timing!☺ (Flaks!)

Kveldens andre GORG-begivenhet skuffet overhodet ikke; jeg digga det! Synes det låt kult, og at det har blitt en skikkelig bra helhet over hele greia nå, GØY!!
Da de var ferdige dro Sarah og Charlotte hjem, mens jeg ble værende sammen med Mads. Jeg var ikke helt i form (hodet selvfølgelig..) så satt en del i trappa inn til lokalet for der var ikke musikken fullt så døvhetsfremkallende..
Etter en time måtte jeg gi meg, og dro hjem. Mads var barnevakt for trommesettet, som var lånt, så han kom en time senere. (Tristania var for øvrig ikke en god nok grunn til å bli igjen synes jeg, dessuten spilte de den samme sangen hele den timen jeg var der...tror jeg..?)

Det var kjærkomment å legge seg den kvelden. Det hadde vært to innholdsrike dager kan du si..
Men det var en knallbra kveld, og jeg ser frem til neste GORG-gig, og neste års festkonsert! Bra tiltak! 
Men det har vel vært nok festligheter for en stund nå!

Helgen sluttet med Linda Christines eksamenskonsert tidlig søndag morgen (kl 12...), og pakking/flytting/ordning etterpå, med god hjelp av Tage og deres far..! Kjekt å slippe å gjøre alt selv, hvertfall den verste bæringa! (Som om JEG hadde båret noe uansett...☺, men det var fint for Mads hvertfall!)

Så dro Mads med dem hjem, og jeg har vært alene siden.. Så da har det blitt pakke/rydde-dager nå, og har kommet ganske greit i gang (nesten ferdig kan man til og med si..!)
Et og annet avbrekk har det i midlertid vært; i går for eksempel da Charlotte tok meg med til Søgne i lånt bil. Jeg hadde ikke vært der før, så vi vandret litt rundt for å se hva som fantes.
Resultat: de har nok butikker med nips/lys/gaveartikler etc, men ingen kafé/bakeri..!
Derfor fant Charlotte ut at vi skulle dra til Mandal i stedet, så da gjorde vi det! Jeg var bare glad for å slippe å sitte hjemme alene hele dagen, jeg hadde jo over to døgn å slå ihjel☺!

I Mandal har de kafé, flink Mandal! Men de har også uniformerte folk som forteller deg at du ikke har lov til å parkere her og der uten å betale.. Skriftlig..! ☹
Jaja, men bortsett fra det var det en svært vellykket tur, synes jeg..! Fint vær var det og..☺
Reprise en gang..?


2 kommentarer:

  1. Reprise av deler av det! Den gule lappen klarer jeg å styre min glede over ;)

    SvarSlett
  2. Hehe..du mener det? Ja, jeg tenkte vel på selve turen først og fremst..! Neste gang skal jeg være litt mer observant, så jeg ser skilt og sånn jeg også..;)

    SvarSlett