torsdag, juni 18, 2009

Oslo versus Kristiansand!

Joda, man har forlatt Kristiansand til fordel for østlandet. En salig blanding av Bærum, Oslo og Vinterbro så langt, og sånn blir det nok en del av i sommer..
Dagen etter at jeg kom hit (mandag) var planen å henge i Oslo. Det er lenge siden jeg bare har vandret rundt i byen, og siden Charlotte skulle være i samme by på samme tid så var det en ypperlig anledning til nettopp det.
Jeg var i Oslo fra 13.15 til 17.45 og i løpet av disse 4 1/2 timene fant jeg ut at det skjer MYE mer her på en, i utgangspunktet vanlig, mandag enn det gjør på en spennende dag i Kristiansand..!

Det startet med at jeg gikk nedover mot Aker Brygge. Forbi meg gikk det folk som stort sett snakket østlandsk (uvant!), men også noen polakker og franskmenn passerte (pluss for folk fra mange morsomme land med morsomme språk!), i tillegg til en mann som gikk sammen med en annen mann og pratet, og det bruddstykket jeg fikk av samtalen da de passerte var: ..."men jeg pleier bare å vaske meg én gang i uka, jeg"... (minus for folk med dårlig hygiene!)..

Ved Aker Brygge var det sannelig et tivoli, trivelig! Tivoli midt i byen er et pluss!
Aker Brygge er for så vidt et stort pluss i seg selv, for der er det jammen koselig! Det synes også kjentfolk som Trude Mostue, som satt på Olivia og koste seg i sola. I Kristiansand har jeg bare sett Alejandro Fuentes på Herlig Land, og da vinner Trude..
Ellers har Aker Brygge mange isboder (megapluss), og jenter som løper rundt med trillevogner og deler ut Imsdal fruktvann (gratis drikke er pluss, selv om ikke vannet var så spennende i seg selv!)
Men isen i isbodene er litt for dyr (minus), og så var det noen utlendinger som kjøpte softis UTEN strø (hva går det av folk?); tre personer, og ingen skulle ha strø på (minus fordi det er folk i byen som ikke vet at man MÅ ha strø på softisen!)

På vei for å møte Charlotte møtte jeg Sid og Scrat fra Istid utenfor Saga☺! (Søte filmfigurer i stor størrelse = pluss!)


Etter hvert vandret jeg og Charlotte rundt ved Aker Brygge, over Rådhusplassen, og bort til festningen der vi satte oss for å slappe av litt. (Festningen i Oslo er større enn den i Kristiansand, det er pluss til Oslo!)
Så beveget vi oss mot Karl Johan for å finne noe spiselig. På veien møtte vi en hel haug med folk med AC/DC-t-skjorter (de skulle spille på Valle Hovin på kvelden), store og små, kvinner og menn. Det tok forresten aldri slutt, de dukket opp overalt i hele byen.. (pluss for at store artister kommer og spiller, minus for alle som går rundt i band-t-skjorter hele dagen før en konsert..)

Veien gikk via Arkaden, en tur innom Bodymap, (verdens beste butikk☺ hihi..og selvsagt pluss), og til Oslo City. Her ble det kjøpt litt mat, før vi begynte å bevege oss mot Operaen.
Ved Østbanehallen var det satt opp en scene, og det stod/satt masse folk rundt og så på. På scenen stod Ronni Le Tekrø og rocka, med en trommis og en bassist, i tillegg til en annen gitarist. Det var visst en form for konkurranse:

Da låta var slutt snakket Tekrø litt før han presenterte en ny gitarist. Artige greier! (Stort pluss for norske rockelegender som spiller på gata på en vanlig mandag!)



Etterpå gikk vi bort til Operaen og spiste lunsj på kanten ut mot fjorden. Vi var også en liten tur inni og tittet; det er en fin opera. Må få kommet meg dit og sett en forestilling snart, skal bare bli rik først! (Stort pluss for operabygg!)

Så gikk vi tilbake til Oslo City. Vi hadde nemlig sett at et passe kjent, norsk band skulle ha platesignering der samme dag.. Som selverklært kjendisspaner (=person som liker å se etter kjendiser/synes det er morsomt å oppdage en kjent person på gata/oppsøker steder med sannsynlighet for kjendiser/vet hvem mange kjendiser er og hva de heter, men som sjelden eller aldri går bort til dem/spør om autograf/spør om jeg kan ta bilde sammen med dem/peker, ler eller snakker høyt om dem i nærheten av dem osv..) synes jeg alltid det er gøy med slikt, så da ble vi stående i nærheten av podiet for å se på dem da de kom; A-ha..



Måtte selvsagt ta bilder, så godt det lot seg gjøre, for det gjør en kjendisspaner! Skulle bare hatt litt bedre zoom på kameraet, evt vært litt nærmere, men den køen som var for å få komme opp til dem hadde jeg ingen planer om å stå i.. (pluss for at Norges mest kjente popband utenfor landegrensene signerer plater på kjøpesentre!)


Nei..må vel innrømme at dagen ble en anelse mer innholdsrik enn jeg hadde trodd den skulle bli! 
Fine Oslo som gjør dager mer spennende! 

Kristiansand er en fin by, ingen tvil om det! Jeg trives veldig godt der som student, men kommer aldri til å bosette meg der permanent. Byen er rett og slett for liten! Oslo er ikke akkurat en verdensmetropol (heldigvis), men den er en storby, og jeg liker at det skjer litt rundt meg! 
Det mest perfekte er å bo litt "på landet", med natur rundt seg og fine omgivelser, men med bare 15-20 minutter å kjøre for å komme til en passe stor by!
Ja, Bærum er sånn sett perfekt! ☺ hehe.. (synd det er noen negative sider ved hjem-kommunen min også, da..)

Konklusjonen min blir i dag: Kristiansand = bra, Oslo = best!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar