tirsdag, mars 30, 2010

Der zweite Tag!

Som jeg skrev dro vi fra puben rett over midnatt. Det tok litt tid å gå til Ⓤ så vi kom ikke til hostellet før kvart på ett. Da skulle Martin ha Haribobjørner, og Mads var tørst eller noe, så vi satte oss i resepsjonen/baren/oppholdsrommet/frokostrommet en liten stund før vi fant ut at det var på tide å legge seg..
Jeg tror jeg sovnet rett før kl 02:00, klar for minst 7 timers søvn.. Heh...
Kl 02:55 våknet jeg av tidenes rabalder! Jeg skjønte ingenting, bare lå i senga i kanskje 15 min med ganske høy puls før jeg skjønte hva det var..
Nei, det var hverken jordskjelv eller vulkanutbrudd..
Vårt rom lå jo rett under det ovennevnte oppholdsrommet, der folk hadde samlet seg etter at de kom hjem fra byen.. Knut Marius hadde inntatt pianoet, det ble spilt blues.. Intense akkorder, høyt, fort, mye.. Som om ikke det var nok fant noen andre av konsens strålende opplagte elever ut at det var gøy å dunke i bordene.. Med knyttnever, glass, flasker osv.. Sånn lyd forplanter seg veldig nedover i gulvet (som fungerer som taket vårt..), for øvrig var tramping også populært. Alt sammen i en herlig urytmisk smørje som holdt et usannsynlig desibelnivå.. Nevnte jeg at huset var lytt?
Etter å ha ligget våken i en time viste det seg at Mads også var våken.. Han var ikke i godt humør..
Han dro på seg klær og gikk opp for å prate litt med festgjengen.. Det hjalp ikke umiddelbart, men etter rundt ti minutter ble det roligere der oppe.. Mads kom ned igjen og la seg..
Det tok et kvarter, da var pianoet i gang igjen.. Heldigvis ga de seg med bankingen.
Sist jeg så på klokka var den 05:10.. "God natts søvn" skjedde liksom ikke..

Ble vekket av mobilen litt før 10, trøtt og svimmel.. Jeg digger å sove lite og våkne mer sliten enn da jeg la meg..
Det hjalp litt med croissant fra Backwerk og nok en mocca.. Så bar det av gårde til messa igjen!

Mads hadde lagt igjen jakka i dag for det var ganske varmt da vi dro.. Så tok det en halvtime og da kom regnet, vinden, og et temperaturdropp på 10 grader.. brrr..☂

Vi startet messedagen i trommehallen, hall 3. Mads skulle teste bl.a. cymbaler, jeg satt for det meste på nærmeste stol eller kant, mens jeg desperat prøvde å la vær å sovne..

I etasjen over trommene var "diverse-hallen" med blant annet noter, og også masse instrumenter.. Her var det masse å se og gjøre, gøy!
Jeg synes spesielt denne blågrønne trompetsaken var kul, hehe..

I en (ganske stor) del av lokalet var det trekkspill, helt vilt mange trekkspill! I alle størrelser, fasonger og ikke minst farger.. Torader, akkordeon, you name it..
Her er et lite utvalg:

Det var trekkspill-heaven! Eller hell om du vil, alt etter som.. Jeg får fort "trekkspillopera"-assosiasjoner, så det blir lett sistnevnte på meg..

Det var en lett blanding av instrumenter i denne etasjen, også trommeting, blant andre disse fantastiske cymbalene! Jeg skal SÅ ha de røde!!

Vi tok en pause i tittingen etter en stund, og gikk og kjøpte crêpes med nutella (en utenlandsfavoritt, jeg MÅ ha det hver gang jeg er i et annet land.. Hvorfor finner man ikke sånt her??)
Etter å ha spist gikk vi tilbake til trommeavdelingen, der skulle det nemlig skje noe litt senere..
Før det gikk vi litt rundt og tittet igjen, på kule trommesett!
Dette var et av de kuleste settene på utstillingen, det var svært!

Trommestikker kan for øvrig også brukes som piler..

På KORG-standen sto en fyr med en gullpaljettponcholiknende sak, ytterst feminint klesplagg på en ellers vanlig maskulin mann, snodig...

Det bildet ble tatt mens vi sto i kø og ventet på signering..
Det hadde seg nemlig slik at det var folk jeg hadde hørt om som skulle komme, og det er jo ikke verst, for det var få andre jeg hadde hørt om der..!
Dagen før hadde det for eksempel vært konsert med Bootsy Collins, som jeg så vidt har hørt navnet på, men som tydeligvis var veldig populær.. Det er selvsagt morsommere med sånne greier hvis man vet hvem folka er!
Det må nevnes at Bobby Kimball sto foran oss i rulletrappa ved et tidspunkt, jeg så ham ikke selv, men noen fra skolen sa det da vi hadde kommet ned! Hehe.. (om du lurer på hvem det er, google han eller hør f.eks på albumet Falling in between!)
Men tilbake til signeringen..
Det var nemlig på PRS-standen (gitarer) at et par av gutta fra Opeth hadde tatt turen.. Artig!
Gitaristen Fredrik Åkesson og ikke minst Mikael Åkerfeldt, som jo også spiller gitar, satt og smilte og signerte.. Vi hilste på, på norsk selvsagt, og de synes det var trivelig å få snakke svensk, ikke bare engelsk, der de satt..! Hyggelige folk altså! Morro!!

Vi var nesten helt foran i køen, så vi kom oss også av gårde raskt etterpå. Da dro vi hjem for å slappe av og sove litt.. Det trengtes..!

I 18-tida var vi klare for å spise litt middag, det var det ingen andre som var så jeg og Mads dro alene. Koselig det også! ☺
Vi tok Ⓤ til domkirka i byen, og vandret dit Mads trodde han husket at det var noen restauranter.. Vi endte med å gå en stor omvei i ring, og endte rett ved domkirka igjen, på den plassen Mads husket, men som han tydeligvis ikke husket veien til.. hehe..
Det var forresten en ganske stilig, alpeinspirert plass, med flere restauranter.
Vi valgte å ikke gå på noen av dem.. Dårlig meny, for dyrt, for kjedelig..
Så da vandret vi videre.. Sulten, sliten, trøtt, kald, mat, nå...

Vi endte opp med å stikke til gamlebyen igjen, rett ved puben vi var på dagen før, og et sted som het Village Steakhouse.
Vi sto utenfor og så på menyen da en kelner kom ut fra en dør og sa han skulle hente en ordentlig meny for der var det flere retter å velge mellom. Da kom det en annen kelner ut fra døra på den andre siden og vi var omringet.. Vi ble praktisk talt dyttet inn i lokalet, der det ikke var noen andre..
Vi fikk plass et stykke inn restauranten, men siden døra ble stående åpen var det likevel skitkaldt der inne.. Dessuten stinka det røkelse, noe som for øvrig førte til at et følge på 6-7 som kom rett etter oss dro igjen..
Vi bestilte rumpsteak med soppsaus, fikk maten i jernpanne på bordet, godt brød og god salat.. Biffen var det så som så med, den var senete og smakløs.. Alt i alt var maten helt grei, det var heller atmosfæren og folka som gjorde oss litt ukomfortable der, hehe..
Han ene kelneren virka rett og slett rusa på noe, han var fjern, snakka rart og spurte om masse rart.. "Are you here for the musicfair?" "Where you from?" "Norway? Oh, do you have a boat?"
Hæ?? Båt? "Yes, do you have boat here?"
Ehh...altså, jo vi tok båt fra Norge til Frankfurt..
Vi stakk rett etter maten..☺

Det var en stund til vi skulle møte folka på puben så vi gikk litt i gatene rundt og fant et sted med bare 5 andre folk. Det var et ganske stort lokale med bar, fussballbord, dartspill og biljardbord..! MORRO!! Tre menn spilte biljard da vi kom, så vi slo oss ned ved et bord, et stykke unna et par i 30-åra som satt og spiste på hverandre.. (Sånn satt de for øvrig fra vi kom kl 21 til vi dro rundt 00:00..)
Mads bestilte en rødvin av bardama, som sannsynligvis ikke var helt forberedt på at det kunne komme folk denne kvelden..

Barkrakkene hadde for øvrig usannsynlig kult trekk; kaninbamsekosedyr! Den var ny..!
Vi dro i gang et fussballspill etter en stund, som Mads vant så vidt, en halvtime senere vant jeg en omgang..! Vi skulle egentlig avgjøre kampen med en 3. runde, men det ble aldri noe av.. Får ta det igjen ved neste fussballbord..

Utover kvelden fikk vi sendt mld og ringt folk så de skulle komme dit de også, til Äpplergaleriet som det het.. (Mye eplevin, epledrinker, cider osv..)
Folk kom, så, og vant (i biljard), rettere sagt; Bjørn-Ole vant i biljard! Som regel..
Det ble mye biljard utover, selv spilte jeg ikke denne kvelden, men jeg vant i stedet over Mads i dart, deretter over Kathrine.. Så spilte jeg mot Kathrine, Julie og Jaran, men Jaran har jobbet på et sted med dart, m.a.o. han hadde spilt før.. Jeg lå ikke så alvorlig langt bak, men han vant jo selvsagt.. Da dro vi hjem..!

("Høydepunktet" for kvelden må forresten nevnes! Det var da høytalerne klemte ut Fairytale, og folk begynte å danse (les: Julie og Kathrine..) Jeg trodde ikke det var mulig at en liten bar i Frankfurt skulle pådytte oss denne sangen, men det var det altså.. Han er overalt, OVERALT!)

Jeg håpet veldig at denne natten skulle avle mer søvn enn den forrige, og det gjorde den heldigvis..
Siste hele dag og hjemreisen kommer i neste innlegg..!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar