onsdag, mars 31, 2010

Ein, zwei, drei..

Lørdag morgen våknet jeg nesten uthvilt, tro det eller ei..! Altså, uthvilt i Frankfurt-skala, ikke hjemme-skala..! For all del..
Mads hadde ligget våken halve natta pga en vond skulder, stakkar, så jeg sto opp en stund før ham og gjorde meg klar. Så gikk jeg ut og kjøpte rundstykker på Backwerk og kaffe til begge, så Mads fikk frokost på senga. Han kom seg opp i 11:30-tida, ikke et minutt for tidlig for vi skulle være på messa 12:30.

Vi kom fram akkurat i tide, for å se Jojo Mayer, en trommis, ha konsert.
Han var alene på scenen, men hadde et arsenal av samples med seg på dataen i tillegg til trommesettet.

Etter min mening var det et ganske uinspirert show, litt kjedelig og intetsigende.. Han var jo flink, for all del, men han sa ikke ett ord underveis, og i løpet av den halvtimen han holdt på var det for meg lite variasjon..

Klokka 13 skulle vi møtes utenfor teltet som vanlig, egentlig ville Bjørn-Ole at vi skulle ta fellesbilde også, men det dukket ikke opp flere enn 8-9 stykker..
Denne dagen var hele messa åpen for publikum (ikke bare bransjefolk som de første dagene) så det var ekstremt mye folk der. Vi fant derfor ut at vi skulle gjøre noe annet.
For å få litt variasjon i Frankfurt-hverdagen ble det til at Mads, Martin, Tage og jeg dro til en musikkbutikk i stedet.. Variasjon, ja...nettopp..

Etter å ha funnet ut ca i hvilken retning vi skulle ta trikken, kom nettopp den vi skulle ha, så vi hoppet på og fikk litt sightseeing på kjøpet. Etter rundt 15 min skulle vi av, men da vi hadde gått av og trikken hadde kjørt, fant gutta ut at vi hadde gått av altfor tidlig...
Så da sto vi en stund ute og ventet på neste trikk, jeg frøs...
Omsider kom en ny trikk og vi fikk sett enda litt mer av byen før vi endelig kom fram til butikken.
Jeg vil si det var en typisk musikkbutikk; keyboardavdeling, gitar- og bassavdeling, lydutstyr, trommeavdeling (i 2. etasje lengst inn i lokalet selvsagt..) og et perk- (jeg mener leke-)rom! Der ble jeg en stund, særlig etter at jeg fant denne fantastiske regnstaven!

Du aner ikke hvor morro det var å prøve å få alle kulene nederst i røret, for så å snu staven igjen slik at de rant ned og laget "regnlyder"! Jeg vil ha en sånn!
Resten av rommet var fullt av marakas, congas, bongos, djember, lydrør, tamburiner, cajón, woodblocks, kubjeller osv, morro for unga (les:meg)!

I et rom ved siden av var det flere digitale trommesett som Mads og Martin koste seg lenge med.. Gøy å høre i headphones, men litt kjedelig bare å se på..

Etter en stund ble jeg sulten så vi gikk til en burgerking like ved. De tre gutta bestilte samme burger, men alle fikk forskjellig innhold, imponerende..!

Deretter kasta vi oss på nok en trikk, men i en ny retning; mer sightseeing!
Etter at Mads hadde sagt "vi går av på neste" rundt 8 ganger gikk vi av, og havna midt på et smekkfullt torg. Boder på hver eneste kvadratmeter, og stort sett alle solgte pølse.. Pølse er virkelig greia i Frankfurt. Bratwurst meg her, og bratwurst meg der..
Etter at Martin og Tage hadde konsumert hver sin kom vi til hovedhandlegata, som er bilfri. Vi var innom Game stop og Mango før vi kom til en Adidasbutikk som gutta skulle inn i. Utafor ble vi møtt av disse to..:

Selvsagt sto de der og hang..! Star wars har inntatt klesbutikkene.. Hurra..?
Etter å ha funnet ut at Adidasklær er dyrt gikk vi ut igjen. På andre siden av gata befant denne greia seg.. Bygning? Kunst? Nytteverdi? Turistfotografiapparatobjekt? Spør ikke meg hva det var.. Men som den fullkomne turisten jeg er tok jeg selvsagt bilde!

På dette tidspunktet begynte man å ane blå himmel, og det var hyggelig etter et par døgn med regn!

Ved siden av Adidas lå New Yorker! Jej! Jeg liker NY-butikker. De minner meg om tensingturné i Tsjekkia, nærmere bestemt byen Ostrava. Der fant jeg mye gøy som 16-17-åring!
Måtte selvsagt ta en titt, og fant to søte t-skjorter; en lyseblå med spøkelse på som sier "buhhh..." og en lysegrønn med en ugle med stOOre øyne! Hihi..☺

Så tok vi Ⓤ hjem igjen for å slappe av litt før middag.

I 19-tida dro jeg, Mads, Martin, Tage og Kristian til samme plassen som jeg og Mads hadde gått forbi i går. Denne dagen fant vi en restaurant like ved, en pizzeria, som vi slo oss ned på.
Mads og Kristian bestilte hver sin biff som kom etter bare rundt 10 min. Kristian sin var overlesset med løk, man så rett og slett ikke biffen.. Mads sin var visstnok smakløs, uten noen saus og ikke veldig mør.. Martin, Tage og jeg hadde bestilt hver vår pizza, og var fornøyd med valget etter å ha sett de andres biff..
Problemet var bare at vår mat ALDRI kom..
Er det bare meg, eller er det ikke egentlig vanlig å vente med å servere et bord før alles hovedretter er så godt som klare? Her var det visst ikke sånn..
Mads og Kristian spiste, vi andre tre ventet.. og ventet...
Tre kvarter, og to biffer, senere kom pizzaene.. Alvorlig talt!
De andre hadde for lengst spist opp! Jeg var SULTEN! Det ble lite tips på kelneren denne kvelden for å si det sånn. Han var for øvrig eksepsjonelt lite serviceinnstilt og smilte ikke én gang, så det var uansett fortjent..

Det skal sies at pizzaen var veldig, veldig god.. Bare synd man må få halvdårlig mat ELLER vente en evighet på den gode..

Vi dro rett til eplebula vår etterpå. Der var det ingen, vi fikk biljardbordet for oss selv! Hehe..
Jeg og Mads spilte først og etter 10 min skjøt jeg ned den svarte..alltid stas!
Etterpå spilte jeg og Mads på lag mot Tage og Martin, jeg tror vi vant én hver..?!
Det veltet etter hvert folk inn på stedet, våre folk altså, jeg og Mads skapte trend, gitt..! ☺
Vi ble værende ved biljardbordet den kvelden, og Mads var i støtet (tog du'an?) kan du si!
Han var på lag med Steinar i 1. og de vant flere runder (blant annet mot meg og Tuva). Men de måtte til slutt se seg slått av the ultimate poolchampion, Bjørn-Ole, på lag med Sindre denne kvelden. Jeg og Tuva spilte mot dem også, og da var plutselig JEG i støtet; tok på et tidspunkt 4 kuler på rad, og traff flere andre, litt vanskelig plasserte slike. Det var til slutt bare den svarte igjen, og da jeg skulle tøtsje såvidt borti den (for det må man visst.. jeg har ikke spilt med den regelen før, men det er visst greia) bomma jeg med rundt 6 mm.. Typisk! Men men, jeg var så fornøyd med mine prestasjoner i løpet av spillet så hvem bryr seg hvem som vinner? ☺


Dette var definitivt den hyggeligste kvelden. Jeg koste meg med en cosmopolitan, Tuva med rødvin og nachochips!

Det skjedde småting utover kvelden også. Blant annet satte Kristoffer fra seg ølen sin på en hylle som jeg sto rett foran. Platen han satte den på var tydeligvis ikke festet ordentlig for den falt ned med et brak. Jeg skvatt!! Så sto jeg der i en dam av øl og glasskår.. Kos!

Det kom også en gjeng jenter på utdrikningslag innom og bruden snakket faktisk norsk. Hun prøvde å selge ting hun hadde med seg, blant annet sjokolade og kondomer.. Stas..!
På vei til stedet hadde vi sett et annet utdrikningsfølge som gikk på en lang rekke, og syntes veldig godt i mørket i Frankfurts gater; alle, bortsett fra bruden, hadde på seg røde hårbøyler med djevelhorn på som blinket.. Bruden hadde glorie.. hehe..

Vi tok kvelden rundt midnatt, som vi hadde fått for vane å gjøre.. Jeg måtte være opplagt til å kjøre fra Torp neste dag, Mads var ikke helt i form, og klokka skulle stilles til sommertid; altså vi mistet en time søvn..

Det ble en grei natt med ikke så altfor mange forstyrrelser. Jeg hadde beregnet tid til frokost så det ble hostelfrokost for første gang (hadde jo våknet for sent for den alle de andre dagene..frokosten var for øvrig inkludert så vi hadde jo faktisk betalt for den..)
Det var en ganske god frokost egentlig, gode rundstykker. Jeg spiste et, og smurte et som jeg kunne ta med meg på bussen..!
..men den glemte jeg på senga på rommet etterpå..


Vi hadde avtalt å møtes kl 9:30 utenfor hostellet, men da klokka var 9:40 var det fortsatt få der, sjokk!
Som den ansvarlige reiseleder jeg er tok jeg med meg Tuva, som MÅTTE rekke 10-bussen for hun skulle til Spania med et fly som gikk en time tidligere enn vårt, og gikk mot bussen.
Den sto der da vi kom, og Tuva la inn bagasjen sin og gikk ombord, mens jeg snakket med sjåføren. I og med at vi var 48 stykker hadde vi ikke fått plass på denne bussen, så sjåføren ringte etter en ny som skulle komme 10:30. Han ville ikke ta noen av oss selv om vi spurte om vi kunne fylle opp de plassene som var ledig.. Tuva dro derfor med bussen alene.
Så da sto vi der og ventet.. og frøs.. og ventet.. og FRØS!
Ikke før 10:45 kom bussen.. Da hadde det kommet rundt 15 andre folk som også skulle til flyplassen, men de fikk ikke være med oss, dette var nemlig VÅR buss.. ☺
Det var en trøtt gjeng som skulle hjem..
(En av oss, som jeg lar være anonym, brukte for øvrig bussventetiden til å vrenge magen opptil flere ganger, og jammen fortsatte han ikke både på bussen og også på flyet..herlig..!)

Jeg og Mads kortet bussturen ved å se Iron Man på Mads' fine, nye iPod!

Vi kom til flyplassen i god tid, fikk sjekket inn bagasjen og kom oss omsider gjennom security'en (de var mye grundigere på håndbagasjen og sånn her enn på Torp..)..
Det gikk til og med bra for vedkommende som hadde klart å miste boardingpasset sitt..
Så var det bare å vente på å få gå ombord..

Etter en stund begynte noen å stille seg i kø foran gaten selv om det bare var de med prioritert boarding som skulle gå på. Vi stilte oss i "all other passengers"-køen ganske raskt for å komme fort inn. Det ble en lang kø bak oss ganske fort. Prioritertkøen ble også veldig lang, og også en del av våre stilte seg der.. Da de fikk gå ombord, og måtte vise at de hadde betalt 5 €, gikk det opp for mange at de hadde stilt seg i feil kø! Haha.. De trodde de var langt foran i køen, men måtte i stedet stille seg bakerst i den andre, som begynte å bli veldig lang..☺ Noen ble passe irritert, særlig et par av våre.. Det synes jeg var veldig morsomt! Og vi kom raskt inn og fikk velge plass uten å ha betalt; perfekt! ☺

Flyturen gikk greit, det var fint vær over skyene, merkelig nok..! Jeg og Mads så litt film, jeg leste, og jeg holdt meg fast i enten Mads eller armlenet hele veien..☺
Så landet vi på Torp, fikk bagasjen og hentet bilen, som hadde stått ensom i mange dager!

Alt i alt var det en innholdsrik og artig tur, som flere burde vært med på! Da hadde det vært enda morsommere! ☺
Det får bli neste gang..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar