mandag, mars 29, 2010

Eine Frankfurter, bitte!

Sist onsdag dro en gjeng gærninger fra Institutt for musikk i Kristiansand til Frankfurt for 4 dagers morro..!
Selv stappet jeg bilen full av bagasje, Mads, Tage og Tuva og kjørte til Torp, siden det er der "håpløst-gjerrige-på-bagasjestørresle-vennligst-betal-masse-for-innsjekket-bagasje-usedvanlig-trangt-mellom-flysetene-spiller-fanfare-når-flyet-lander"-flyselskapet Ryanair holder fly..
✈✈✈✈✈
Vi kom fram tre timer før flyavgang; man trenger litt slingringsmonn med tanke på hvilken gjeng man har med seg på tur.. De fleste hadde allerede kommet, noen hadde vært der nesten hele dagen, noen kom når det nærmet seg "go to gate"..
Etter vellykket innsjekking, securitygjennomgang, en liten matbit og en hilserunde kunne vi gå ombord.. Som "ikke spesielt glad i å fly" var det vel ingen glede, men det gikk jo greit..
Vi burde strengt tatt vært glade for at vi i det hele tatt fikk dratt, det lå nemlig tjukk tåke over hele området, så flere fly hadde blitt kansellert.. Vi var forberedt på at vi kunne bli busset til Rygge (ved Moss..) eller at vi måtte ta et fly neste kveld i stedet, men tåka lettet akkurat i tide..
Flyet kunne spart seg for litt turbulens, dessuten synes jeg det er unødvendig å drive og svinge så mye der oppe.. Og hva søren skal man med lufttomme rom??

Vi landet på Hahn (ikke Frankfurts nærmeste flyplass, men den lille som ligger 1 time 45 min unna byen.. Ryanair sparer der de kan, ja..) litt før 23:30, og fikk bagasjen med en gang..!
Så var det ut og finne buss, som bare hadde plass til rundt 15 av oss.. Vi andre gikk derfor inn igjen og ventet en halvtime på neste buss..
Etter en lang busstur i bekmørke (fantes ikke gatelys og lysene i bussen var slukket), med småsoving, småprating og andre småting, kom vi omsider fram til Frankfurt sentrum, nærmere bestemt Hauptbahnhof. Derfra tok det 5-10 minutter å vandre til hostellet vi skulle bo på, et ganske stusselig sted, men selvsagt billig, og ok beliggenhet (midt mellom "World of sex" og Frankfurts "plata".. men midt i sentrum, og med bakeri og starbucks over gata..!)

Vi fikk fordelt rom, jeg og Mads fikk dobbeltrom, det fikk også Sophia og Knut Marius, jentene fikk et fellesrom og gutta ble fordelt på flere åtte- til timannsrom.
Vi fikk en nøkkelkortgreie og gikk ned for å finne rommet vårt, men kortet funka ikke.. Mads gikk opp for å ordne og ble borte lenge.. Selv stod jeg og ventet med bagasjen utafor rommet, mens en fyr fra rommet ved siden av vandret rundt i gangen i boxer'n mens han pusset tenner..
Da mads endelig kom tilbake virket kortet fremdeles ikke, så han måtte opp igjen.. I mellomtiden kom en fyr som jobbet der forbi, så han låste opp for meg. Da begynte klokka å nærme seg 03:00 og jeg var TRØTT!
Vi fikk lagt oss til slutt, men rommet var veldig kaldt, og dynene tynne så det var ikke lett å sovne.. Da jeg endelig hadde sovnet fant jeg også ut at det var lytt......
Døra mellom gangen utenfor og trappeoppgangen smalt hver gang folk gikk gjennom den, ingen demper der, nei! Vår dør ble stående og riste hver gang, det hjalp jo på lydnivået.. Dessuten var det folk som snakket i rommene rundt (ja, jeg kunne sikkert hørt hva de sa hadde jeg bare forstått tysk..); da vekkerklokka ringte litt før kl 10 hadde det blitt få timers søvn; med andre ord alt lå til rette for en super dag!

Hotellrommet i dagslys var hyggeligere, særlig siden det var sol ute, med god plass, spesielt under taket! Vi hadde en dobbeltseng, og en vanlig seng som vi brukte som klesskap. Det var ingen bord eller stoler, men en tv som vi aldri skrudde på. Badet var like kaldt som resten av rommet og med veldig dårlig belysning. Men vannet var varmt! Hurra for det..
Utsikten til "plata" var fin, den, mye politi der.. Frokosten ble inntatt på bakeriet "Backwerk", der hadde de det man kunne trenge av brød, rundstykker, påsmurt, 5-6 forskjellige croissant-varianter (jeg spiste en med smeltet ost og skinke, nam!), donuts, boller osv..
To dører bortenfor lå som sagt Starbucks; det kan hende man kjøpte seg en mocca og en muffins med hvit og vanlig sjokolade her, men jeg vil ikke bekrefte det..

Med moccaen i hånda (vel, der kom bekreftelsen likevel..) og croissanten i munnen vandret vi noen få meter til andre siden av gata der trikkestasjonen lå (også U-bahn lå rett utafor hostellet, så det var gode transportmuligheter der)..
Noen stopp senere var vi ved Messe-området; målet for turen!
Frankfurt er en messeby og vi skulle selvsagt på den årlige musikkmessen, med det klingende navnet Musikmesse..!

Vi kom inn i en svær inngangshall der vi registrerte billetten og fikk utdelt tøyposer. Vi tok rulletrapp opp en etasje (det var rulletrapper og rullebånd overalt!) og allerede der var første utstillingshall.
Vi havnet rett i blåseavdelingen, nærmere bestemt noen fløyter. Jeg digger jo sånne messestands, så jeg var raskt borte og tittet og tok bilder. En dame lurte på om jeg spilte fløyte, så jeg sa nei, men at jeg hadde venner som gjorde det. Da kom hun med en fløytebrosjyre og fire Pearlflute-blyanter til meg; "This for your friend!" sa hun om brosjyren, så Charlotte; den er til deg om du vil ha den! ☺ hehe.. Dessuten skal du få en blyant!

Videre innover var det utrolig mye å se; hundretusen avdelinger for fløyter, klarinetter, saksofoner, messingblås, engelsk horn, obo, masse fagotter osv..
Jeg var ikke så fristet til å prøve ting; for det første er jeg litt skeptisk når det kommer til deling av blåseinstrumenter (selv om det var antibacservietter der), for det andre er jeg veldig i tvil om det ville kommet lyd ut av dem slik at folka som jobbet der hadde blitt sure på meg fordi jeg tok opp tiden deres; jeg hadde jo åpenbart ikke noe der å gjøre..☺
Så det ble mest titting..


Jeg er for øvrig veldig fascinert av alle fargene de har puttet på instrumentene..! Synes flere burde skaffe seg instrumenter som stikker seg litt mer ut i forsamlingen!
Sarah burde selvfølgelig skaffe seg denne fine, grønne klarinetten:

Den lilla fløyten synes jeg Charlotte burde få seg..!
Det var for øvrig veldig mange saksofoner i forskjellige farger av en eller annen grunn; jeg ville gått for en rød eller blå, men det er jo opp til den enkelte..

Etter hvert gikk vi videre gjennom de forskjellige hallene; det var virkelig digert der!
I hall nr 3 fant vi slagverk; her var det lyd...
Dette var en av mine favoritthaller; masse å slå og spille på! Jeg prøvde marimba, vibrafon, xylofon, congas, bongos, cymbaler og mye mer! Morro!
Mads er for øvrig bedre på xylofon enn meg; jeg kan bare spille med to køller!

Etter en forholdsvis rask vandring gjennom slagverkhallen (vi skulle tilbake må vite!) var det fellesmøte utenfor hallene. Midt på messeområdet var det et telt med en konsertscene inni. Vi gikk gjennom teltet for å komme til andre siden der vi skulle møtes, og fikk med oss en latterlig dårlig coverversjon av Seals Crazy..
Det var trivelig å møte folk igjen, hadde jo ikke sett dem siden kvelden før! Vi avtalte møtested og tid for kvelden før alle forsvant til en eller annen hall..!
Jeg og Mads fikk selskap av Martin, og etter hvert Tuva og Kathrine, på vår vandring i lyd/keyboards/lys/effekter/stæsj/synther/piano/studioutstyr-hallen. Der var det ikke så mye spennende for min del, fordi jeg ikke kan ting, men jeg fant en del pianoer å spille på! Jeg ga mitt bidrag til messa ved å spille litt norsk musikk, Grieg selvsagt, for det var det ikke så mye av fra før..!
For øvrig fant vi tidenes kuleste saccosekk; om noen vet hvordan man får tak i et par slike så skrik ut!! Sånn skal jeg nemlig ha..!

I DJ-avdelingen tok folk av, særlig Kathrine. Der fant hun sin nisje i livet, og ble stående en god stund og spinne☺
Selv var jeg mest begeistret for disse headphones'ene som jeg synes så helt praktfulle ut på Mads:


DJ Kathrine in action!

Etterpå fant vi en barneavdeling med masse morro å leke med! Det var gøy helt til Mads, Tuva og Kathrine ble jagd vekk fra en samling instrumentgreier; "this is for the children, it is the children's program!"
Store barn, store gleder..➔ For store barn, ingen gleder..

Etterpå var det Yamahahallen som ble besøkt; der var det selvsagt masse pianoer, og mange andre instrumenter, trangt og mye lyd.. I annen etasje var det en mer klassisk avdeling med flygler, gamle instrumenter, en liten konsertscene, og litt roligere stemning.. Det var for øvrig her de over 50 befant seg så det ut til..!

Vi dro hjem etter dette for å få slappet av litt, sovet litt, hvilt beina litt osv før kvelden.. Egentlig skulle vi vært flere som dro ut for å spise, men folk var så slitne så de drøyde å gå ut, så det ble Mads, Tage, Martin og meg som dro først..!
Vi tok en Ⓤ til en eller annen plass, og begynte å gå.. Martin viste vei, vi fulgte med!
Etter en lang vandring langs elva, gjennom smågater og over store veier, kom vi til en indisk restaurant; Indian Palace.
Her slo vi oss ned i festlige omgivelser..! Små trær og rare statuer.
Martin og Tage ville ha en kjøttmixmeny for to, med masse forskjellig kjøtt, fisk osv.
Jeg ville også ha en mix, men bare med kjøtt, og for én person. Det ville Mads også..
Dessverre for han bestilte han sist, og den lille indiske damen anbefalte (les: bestemte) at Mads skulle ta en annen, for da hadde vi allerede så mange mixedtallerkener så vi kunne jo bare dele.. Mads tok da (fikk) noe lammegreier i stedet..
Det var for øvrig supernam mat; kylling, lam, nanbrød, grønnsaker, ris, tikkasaus..

Etter maten bestilte Tage og Martin noe indisk is-aktig som het kulfi.. Det smakte visstnok pistasj, hadde masse krem på, så kjedelig ut, og smakte sannsynligvis kjedelig..
For øvrig må det nevnes at det var noen amerikanere på andre siden av rommet; en av dem hadde en t-skjorte hvor det sto:
Paddle faster!
I hear banjo music!

Det synes jeg var tidenes festligste t-skjorte! Hahaha!

Etterpå dro vi til en pub som het "Anglo Irish", der alle skulle samles for kvelden. Det var en innrøyka, forholdsvis trang bule, men ok for en liten stund..

Etter hvert kom alle dit, det var trivelig..! Snakket en del med et par av lærerne, fikk en hvitvin av Bjørn-Ole, diskuterte fotball med Kristoffer (her i en skeptisk versjon), forklarte curlingregler, og fikk gitt et solid inntrykk av at jeg er en ordentlig sportsidiot! Hehe.. Hvilket for øvrig er sant (men ikke en som ser alt han kommer over; en som ser alt innen de grenene han liker!!)
Rett over midnatt tok Mads, Martin og jeg kvelden.. Da var jeg klar for en god (?) natts søvn, mitt håp var at jeg skulle sove en del flere timer enn den første natten..
Slik gikk det aldeles ikke.. Mer om det i neste innlegg..!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar