søndag, juni 27, 2010

Aujourd'hui!

Tidlig fredag morgen dro vi med trikk, metro og tog til flyplassen for der kommer Asterix-bussen og henter folk; denne dagen oss! Asterix-bussen tok oss til dagens gjøremål: Asterixparken!

Vi var forholdsvis tidlig ute, men siden absolutt alle som var kommet valgte å ta samme berg-og-dal-bane som oss først havnet vi i en milelang kø med én gang.. (Man så ikke hvor lang køen var fra inngangen til attraksjonen..)
Til gjengjeld var det en ganske morsom BoDB, der vognene vi satt i tidvis ble hektet av skinnene slik at vi kjørte helt fritt i rennene, litt skummelt, men morro! ☺

Etterpå gikk vi for å spise lunsj.. (reisen dit tok sin tid, ja..)

Asterixparken er for øvrig delt opp i flere "regioner"; en for romerne, en for gallerne, en for vikingene osv. Når noe skal høres/se skandinavisk/norsk ut er det visst bare å slenge inn en Ø her og en Å der.. Sånn som dette:

Da blir det "viking-aktig" med én gang! Hehe..

Etter å ha vandret rundt nesten hele parken på leting etter mobile oversiktskart, kapitulert, gått tilbake til inngangen, og begynt på nytt igjen, startet vi fra den andre siden med en attraksjon uten kø; sånne runde rafting-ting:

Det var en trivelig tur, Mads og jeg fikk egen dings (det var jo ingen andre der..), og vi klarte nesten å unngå vannsprutene..! Dette var forresten ikke den eneste våte attraksjonen i parken, det vil vise seg..!

Hos grekerne ble det plutselig syden-stemning med små steinhus og lys sand. Her har de også delfinshow tre ganger daglig, det måtte vi selvsagt få med oss!

Poseidons teater, her bor delfinene!

Meg og en stor, men ikke veldig levende, delfin!

Fra showet.
Kameraet mitt har treig utløser så jeg vet aldri når bildet blir tatt,
det gjorde det vanskelig å få bilde av en delfin i lufta,
her er noen heldige øyeblikk!

Jeg endte opp med ca 60 bilder av bassenget..
Ca 5 med synlige delfiner på..

Dette var den siste attraksjonen vi tok;
en BoDB med fem looper,
som var forferdelig vond..
Det var ikke LITT gøy innimellom en gang, selv om jeg digger looper..
Hodet ble rystet så det føltes som om hjernen løsna, stas..!

Inngangen til en BoDB, som er veldig lik Thundercoaster
(litt brattere og litt lengre),
ble bevoktet av Zevs i egen (svært) høye person!

Etter å ha forlatt det gamle grekenland var det på tide å prøve flere av de våte aktivitetene. Været var litt med oss (solgløtt), så da kunne vi prøve det vi visste ville gjøre oss klissvåte (jeg har vært der før, da jeg var 15 år)!


"Le Grand Splatch"
En tømmerrenne med plass til mange folk.
Underveis ble vi spruta på og kjørte flere bakker før denne siste,
som gjorde oss enda våtere..

Denne likner på tømmerrenna fra Tusenfryd, men denne er
mye lenger, har flere bakker, og den siste
er såpass bratt og genererer så mye vann at
både Mads og jeg var våte på 90% av klærne våre etterpå,
og det rant av håret vårt.. MORRO!!

L'Oxygenarium var en kreativ sak med masse fancy kulisser.
Vi hadde vår egen gule og røde baderingvariant.
Først ble vi dratt oppover i en renne, før vi ble sluppet løs
i en gul vannsklie (sånn de har i badeland overalt bare MYE større).
Det gikk rundt og rundt og rundt, kjempefort!

En times tid før stengetid hadde vi vært rundt parken enda en gang. Prøvd spøkelsestog, sett på rustninger og sverd i middelalderbutikken, latt være å ta huskene (Sverre på Tusenfryd) og mye mer..
Det neste som stod for tur var vikingskipet, sånn som svinger fram og tilbake, og som de har mange steder. Mads er ikke så glad i sånne som kan være kvalmefrembringende, men han ble nå med.. Jeg blir nemlig aldri dårlig av karuseller, jeg er veldig glad i alle sånne som kiler i magen!

Det startet bra, vi svingte høyere og høyere, og jeg koste meg!
Plutselig begynner det å svi voldsomt på ryggen min, og jeg skjønner ikke hva det er.. Jeg prøver å ta av meg genserjakka og kjenne etter, men jeg kjenner ingenting, og det blir samtidig verre.. Båten fortsatte å svinge, men det fikk jeg egentlig ikke med meg, for jeg lurer bare på hva i huleste det er som svir så innmari!
Plutselig sier Mads "det er en veps, der flyr den!"
Jeg så aldri vepsen, og fikk følgelig ikke tatt hevn..
Nede på bakken igjen sjekker Mads ståa, og joda, på ryggen min er det syv små stikk.. Mine aller første noen sinne! Stor stas! Hurra! Ballonger, konfetti, fyrverkeri og stjerneskudd!
Dusteveps...

Heldigvis sluttet det å svi etter ti minutter, det var forresten da vi tok den omtalte 5-loopern.. Det var ikke det triveligste tidspunktet på turen kan du si..!

En halvtime før vi skulle dra var tiden inne for å besøke parkens hovedpersoners bosted.
Vi møtte Obelix allerede ved inngangen til gallerområdet. Da jeg tok bilde ga han meg "thumbs up" som man ser på bildet☺ Obelix er kul!


Majestetix og kona hadde en liten krangel i alles påsyn.
Hun kastet ham ut og han måtte dra..
Heldigvis løste det seg raskt, og han fikk komme tilbake!

I huset ved siden av solgte de crêpes!
Nevnte jeg at jeg liker det?
Dessuten trengte jeg noe søtt og godt etter dumme veps
og hjernerystelsesfremkallende BoDB'er.

Vi ruslet bort til bussen, og startet på den lange veien hjem..
Først etter to timer var vi på hotellet og kunne slappe av i noen minutter.
Deretter var det på tide å skaffe seg noe mat!
Vi tok metroen vår til Franklin D. Roosevelt og gikk ut på Champs-Élysées igjen. Under Triumfbuen var det fullt av folk med uniform, korps som spilte, et gigantisk Trikoloren (flagget altså), mange skuelystne.. Vi fant vel ut at det var en markering i forbindelse med noe krigsgreier, men ikke nøyaktig hva..
Det var i hvertfall nok politi der, kanskje rundt 20 svære biler, og masse bevæpnede folk.. Koselig!

Vi hadde lyst til å se litt VM mens vi spiste, så vi gikk inn på en kafé (George Ⅴ) der de hadde TV.
Jeg spurte etter et bord for to; "Pour manger?" spurte kelneren. Ja! "Watch the game?" JA!
Vi ble vist til et bord langt inne i lokalet. Der hadde de satt opp alle stolene på samme side av bordene slik at alle pekte mot tv-skjermen på veggen. Artig!

Så da satt jeg og Mads og spiste pizza og så England(0) - Algerie(0) sammen med flere franskmenn. (Jeg heier jo på England, men i dette lokalet var det mest Algerie-stemning. Ikke så rart siden Algerie er en gammel fransk koloni! Dagens historieleksjon..☺)

Etter kampen dro vi hjem og slukna.. Det er så slitsomt med ferie!☺

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar