tirsdag, juni 29, 2010

Croissant!

Det var som vanlig skyet da vi stod opp denne lørdagen, og vi hadde hatt omtrent samme vær hver dag hittil (litt sol, litt regn, mye vind), så jeg tenkte det var best å kle seg ordentlig (jakke og skjerf).
Det skulle vise seg å være lurt..

Dagens plan var å dra til den berømte gotiske kirka kjent fra Victor Hugos roman; Notre Dame.
På veien gikk vi langs Seinen, en koselig vandring blant selgere, malefolk o.l.
Det er mange fine bygg i Paris, så det var mye fint å se på langs elva, og også mange fine broer over.

På veien tittet vi også på rådhuset, som var bekledd med et stort banner med Charles de Gaulle på. Ganske forseggjort bygning forresten!

Vi gikk videre over en bro til øya der makteliten holdt til i tidligere tider, og der også denne søte, lille kirka ligger..

Det var laang kø foran inngangen, men det gikk forholdsvis raskt, til tross for alle som sneik seg inn i køen.. Det var det for øvrig en god del som gjorde..trivelig!

Vel inne måtte vi være helt stille, for det var midt i en messe. Artig å høre på selv om jeg ikke skjønte hva de sa.. Mye sang, da!
Vi vandret rundt og tok bilder av masse glassmalerier og andre fine bildemotiver. Det var en del å se på..

Vi betalte også for å komme inn og se på "Treasures of Notre Dame"; masse fint stæsj de har samlet opp gjennom tiden. Vi fikk studentrabatt på akkurat det, såvidt det var; dama i billettluka var pottesur, selv om jeg smilte som bare det, snakket fransk og sa hyggelige ting! Jeg var EKSTRA trivelig da hun svarte surt tilbake. Sånne folk skal da ikke få ødelegge dagen min☺

Etter å ha gått runden gikk vi ut for å finne inngangen til tårnet. Det var ikke så lang kø, så vi valgte å gjøre det (jeg måtte kanskje overtale Mads litt, men han hadde jo litt lyst han også.. sa han..).
Det ingen av oss visste da var at de bare slapp inn 20 av gangen, og bare hvert tiende minutt..
Køen tok over en time, og det hadde ikke vært så ille, hadde det ikke vært for at det var iskald vind og Mads ikke hadde på seg jakke..
Han frøs hele tiden stakkar, det ble en lang time..

Mens vi stod i kø drev en fyr med en slags monstermaske og tullet med folk på den andre siden av gata. Han snek seg innpå folk bakfra og tok f.eks. hånda til den ene delen av et kjærestepar. Så gikk han og leide vedkommende noen meter før personen oppdaget det og skvatt himmelhøyt☺ Han snek seg også helt inntil folk og stod ved siden av dem til de plutselig oppdaget ham, og han prikket folk på ryggen som snudde seg og skrek til.
Veldig morsomt å se på, men jeg var veldig glad det ikke var meg.. Vi var jo en kø på over hundre som til stadighet stod og så på, i tillegg til alle de forbipasserende.

Etter mye venting kom vi omsider opp i tårnene, og fikk se masse fin utsikt, fine kirkeutsmykninger og en diger kirkeklokke som veide en god del tonn.



Da vi kom ned spiste vi lunsj på Subway før vi dro vi hele veien hjem for å hente jakke til Mads..
Så tok vi metroen til Bastille, der Bastillen stod en gang i tiden, og tittet på Operahuset:

Vi tok en ny metro til Montmartre og vandret rundt i gatene en stund før vi fant trappene opp mot høyden der Sacre-Cœur ligger.
Det var mange trapper..
På toppen var det masse folk foran kirka. Helt grei beliggenhet har den også, det var veldig fin utsikt derfra.
Vi gikk mot inngangen der det stod to folk og samlet inn donasjoner. Mads donerte noen euro før vi gikk inn. Jeg hadde akkurat tatt fram mobilen for å ta noen bilder da jeg så at det stod at det ikke var lov.. Jeg tenkte å snike meg til å ta bare ett likevel, men akkurat da jeg skulle ta det kom en vakt og kjefta på meg. Og noe så veldig da..!! Han sa først på fransk "kan du ikke lese??" mens han hamret på plakaten der det stod. Jeg sa at jeg ikke hadde sett det før han sa det, men at jeg så det nå. Da spurte han på engelsk om jeg ikke kunne lese mens han fortsatte å hamre løs på plakaten.. Jeg begynte nesten å le for det så så komisk ut, men jeg bare smilte og sa igjen at joda, jeg ser hva som står der, jeg kan lese! Men han gir seg ikke, hamrer videre og sier for femte eller sjette gang; "Can you read?? No pictures!!" Haha.. da måtte jeg fnise litt, han var så sint!☺
Jeg forstår ikke helt greia heller, man ødelegger vel ingenting av å ta bilder..? I Notre Dame var det jo lov... Men det er helt tydelig at S-C er überhellig for katolikker, for det stod mye rart på utsiden om at her kan man komme for å snakke med Herren osv. Dessuten var det masse folk der som bare satt og ba, masse nonner som snakket/sang osv..
Vi gikk bare en rask runde gjennom kirka før vi gikk ut igjen, er ikke så gøy når man ikke kan ta bilder synes jeg..

Da vi kom ut begynte det å regne! Hurra.. Folk stimlet sammen under taket og inne i kirka, jeg og Mads begynte heller å gå nedover trappene på forsiden av kirka.. Det ble en våt tur, ingen hadde paraply (ubrukelig i vinden, ja..)..

Nede i byen igjen fant vi en metro akkurat i det det sluttet å regne..
Vi dro til Latinerkvarteret for å finne en restaurant. Der var det masse koselige gågater som vi gikk rundt i før vi fant en kjempetrang, men koselig bakgate der det lå flere bittesmå (fra utsiden) spisesteder.
Mads fant en som het Le 24 der vi gikk inn.
Det var et vinotek og hadde bra utvalg kan du si! Vi bestilte entrecôte og hvert vårt vinglass.
De kom i glass fra området de var produsert i, artig!

Et veldig koselig sted med en veldig hyggelig, og ikke minst serviceinnstilt, servitrise, og god mat og vin! Bra middag!

Hva vi gjorde etter middagen?
Kjøpte en crêpe til meg, dro til hotellet, og så på fotball! Ja, det er helt sant!
Danmark vant 2-1 over Kamerun forresten..
Jeg mener, det var jo ikke sånn at de sendte kronprinsessebryllupet i Frankrike heller, så hva skulle jeg ellers sett på? ☺

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar