tirsdag, juni 29, 2010

Chocolat!

Nok en tidlig morgen; vi skulle til VERSAILLE!

Vår fine trikk som stoppet rett ved hotellet gikk rett til Versailles, ganske praktisk!
Etter en halvtime var vi i den fine, rolige byen med det berømte slottet. Vi gikk gjennom gatene, og måtte lete litt før vi fant det.
Det var til gjengjeld ikke bare vi som tilbragte en grå søndag på denne plassen..

Først stilte vi oss i køen for å komme inn på slottet, men fant fort ut at vi ikke gadd likevel.. Det var så lange køer (en for å kjøpe billett, en annen for å komme inn) så vi valgte å gå til hagen i stedet.
Vi hadde lest at det skulle være vann- og musikkshow (for musikk- og vannelskere!) tre kvarter etter at vi kom dit, så vi tenkte vi kunne vandre litt rundt først, og så se på showet!
Men det var jo ikke egentlig noe show.. Musikk spilte de fra vi kom, og ikke noe mer kl 11.. Vannshowet betydde at de skrudde på fontenene.. Fint det altså, men det var vel avertert litt mer fancy enn det egentlig var!

Men ikke for det, selv uten show var jo hagen verdt et besøk! Det var firkantklippede trær og busker overalt (fritt for å ikke være gartner her!), masse statuer og en hel haug med fontener!

De gråe skyene kom for én gangs skyld til sin rett, som bakgrunnsmotiver på hagebildene..! Det ble jo litt stemning av det, eller hva?

Etter å ha gått rundt i parken en god stund (så ikke halvparten en gang, det er jo usannsynlig digert..) nærmet vi oss showtime!
Vi var først nede ved et stort vann der de hadde satt opp en stor fontene med hester og greier, og der var vi da de skrudde på vannet. Det var ganske stilig!
Vi gikk oppover mot slottet igjen der det var enda flere fontener, blant annet denne:

Ikke så dum, den! Han hadde en fin hage han derre Solkongen..
Neste gang vi drar til Paris tar vi turen inn også!☺

Etter slottsbesøket spiste vi på Quality Burger (omtrent som Mc'ern) før vi dro tilbake til hovedstaden.
Der hadde turen kommet for å besøke det mest kjente landemerket i Paris:

Etter en kø eller to tok vi heisen opp til 2. avsats. Der var det utsikt! ..og litt mer utsikt!

Mot Trocadero, FIFA Fan Fest osv..

Mot parken vi gikk gjennom på vei mot tårnet.

Etter noen runder i 2. gikk vi trappene ned til 1.
Planen var jo selvsagt å komme oss til toppen, men den var typisk nok stengt da vi var der.. Vi vet ikke helt hvorfor heller, men det åpnet selvsagt få minutter etter at vi hadde kommet ned på bakken igjen!

På 1. avsats kjøpte vi litt å spise (crêpes til meg, pain au chocolat til Mads☺) før vi tittet på utsikten igjen, litt lavere denne gangen..!
Etterpå gikk vi trappene ned, det var gøy, selv om jeg merket at det kilte mye mer i magen enn det pleier.. Jeg har jo alltid digget høyder, men jeg har vel blitt eldre på dette området også.. Æsj..

Nede på bakken ble vi nesten overfalt av selgere med Eiffeltårn-kopier.. Vi gikk heller inn i butikken og tittet på Eiffeltårn-pastaen, Eiffeltårn-olivenoljen, Eiffeltårn-klærne og Eiffeltårn-veskene, men kjøpte ingenting!

Vi gikk til metroen ved Trocadero og så litt på kampen mens vi gikk forbi (Italia(1) - New Zealand(1) )!

Senere på kvelden dro vi tilbake til byen, til Champs-Élysées, for å finne restaurant. Etter å ha vurdert noen dyrere og finere alternativer endte vi opp på Pizza Pino (Mads ville så gjerne ha pizza!), der vi spiste hver vår pizza. De var litt skuffende, de vi spiste to kvelder før var mye bedre, men men..
Her delte vi en liten flaske rødt, det var jo siste kvelden!
Dessert tok vi også, Mads tok en mousse au chocolat, jeg gikk for en trippelvariant med flere desserter i ett, bare mindre porsjoner!

Kaken i midten hadde mange lag, blant annet et crispy lag som var veldig godt. Sjokoladeisen var supergod, men med litt for mye sjokoladesaus på (litt kvalmende). Moussen, som var lik Mads sin, var litt smakløs, men OK.
Vi ble mette hvertfall.. Mads ble også litt uggen, uvisst hvorfor..

På metroen hjem satt vi og ante fred og ingen fare da damen som sitter foran oss plutselig roper "Take her!"
Det viste seg at et følge på fire amerikanere, to par, på rundt 60+ var blitt frastjålet noe, som damen foran oss så (vi satt med ryggen til amerikanerne).
Lommetyven forsvinner bakover i metroen og stiller seg ved utgangen, klar til å gå av på neste stasjon. Der hopper følge på fire ut og løper mot henne. Hun snur i døra og løper inn igjen, amerikanerne rekker akkurat å hoppe inn etter henne. Hun blir konfrontert av de fire som står over henne. Vi ser bare at hun roter i veska si, men hun påstår tilsynelatende at det ikke er henne. Rundt oss reiser folk seg, de tre-fire store gutta som er i nærheten går mot dem. Det kan jo ha sin effekt..!
På neste stopp går lommetyven av, ganske oppskaket ser det ut til. Vi vet ikke helt hva som har skjedd, for amerikanerne følger etter. Hvem vet hva som skjedde videre..?
Jaja, litt spenning i hverdagen er artig, så lenge sånt ikke skjer meg! Men jeg er usedvanlig påpasselig med tingene mine på sånne steder, så det skal egentlig veldig mye til..!

Avsluttet kvelden med fotball.. tenkte bare jeg skulle si det hvis noen lurte!