lørdag, juni 26, 2010

Bienvenue!

Opp og stå, "frokost" og så rett ut til trikken vår (på Courbevoie), deretter Metro ①! (Samme oppskrift hver dag!)
I dag til Charles de Gaulle -Etoile, da ender man opp øverst i Champs-Élysées ved Triumfbuen!

Vi gikk bort til den, men valgte å ikke gå opp i den. Regnet med å få nok utsikt på senere attraksjoner!
Det var mye å se inni den, da, navn og sånn.. Falne soldater? Tror det..
Minnesmerke er det hvertfall! Fin bue!

Vi vandret deretter nedover Paris' store hovedgate (mens jeg nynnet (inni meg); "Aux Champs-Élysées, aux Champs-Élysées. Au soleil, sous la pluie...")
På veien gikk vi IKKE inn i merkebutikkene, bortsett fra at jeg prøvde å titte inn i Swarovski-butikken, men da ble jeg stoppet av mannen i dress som stod i døra.. Her var det bare spesielt inviterte som fikk komme inn! Hehe..
En liten tur inni Disney-butikken (i stedet for Disney-land!) og på Virgin var det eneste vi gjorde før vi tok en liten detour forbi Grand Palais og Petit Palais, noen fine byggverk, sikkert med en (ukjent for meg) funksjon..
Så kom vi til Place de la Concorde som er.. en stor plass.. Med en obelisk i midten..!

Vi gikk videre til Jardin de Tuileries (eller noe..), en park rett og slett!

Det var lys sand på bakken og sola skinte så Mads og jeg sleit litt med å se noe.. (Mine solbriller lå igjen på hotellet fordi det var helt grått og overskyet da vi dro, Mads hadde ingen..)
Etter et hikkeangrep av en annen dimensjon vandret vi videre, stort sett i skyggen av trærne..

Denne må helst zoomes inn på;
en flott statue av et kvinnfolk..med former..!
Med det svært ryddige navnet:
Vi nærmet oss slutten av parken da Mads stoppet hos en gateselger for å kjøpe solbriller. Han ville først ha 12€ for dem, men vi tenkte jo at det var verdt å prute litt for det billige skvipet han sannsynligvis solgte.. Mads foreslo 8€ og selgeren gikk raskt med på det.. Etterpå følte nok Mads seg litt lurt..☺

Så kom vi fram til Louvre, det berømte museet der Mona Lisa bor..!
Da jeg og familien var her for ti år siden gikk vi ikke inn, for det var ikke så spennende for meg og min bror på 11 den gang..
Denne gangen skulle vi derimot inn og stilte oss i kø..

Oss i kø..

Etter å ha stått i omtrent 5 minutter begynte folk foran oss å forsvinne fra køen..
Før dette hadde vi sett at det stod masse folk inni glasspyramiden med bannere og plakater, men ikke helt skjønt hva som foregikk..
Nå dukket en svær ny gruppe mennesker opp med enda flere plakater, og et tjuetalls politifolk skjøv folk unna inngangen.. Jeg spurte hva som skjedde, men fikk bare til svar at vi måtte gå til en annen inngang for å komme inn på museet. Det var tydeligvis en demonstrasjon for noe, noe som hadde med kultur gjøre; det står bl.a. Opera Comique på plakaten under..

Vi var både sultne og slitne, så vi fant ut at vi skulle ta Louvre en annen dag og gå videre.. Måtte bare ta bilde av en av de mange tungt bevæpnede vaktene først..

Vi gikk over Seinen og endte med å gå inn på et annet museum i stedet; Musée d'Orsay.
Her var det først og fremst kunstmalerier, av kjentfolk som van Gogh, Gaugin, Courbet, Manet, og Bærumsvennen Monet. Vi lærte da litt om disses kunst, og forskjellige kunstepoker.. Merkelig nok var det morsommere nå enn det var i Kunst & kulturhistorietimene på videregående...

Det var også en modell av Paris' nye operahus der:

Etter en vandring gjennom impresjonismen ++ trengte vi en liten pause.
Da tok vi metroen til et sted rett ved Eiffeltårnet, og satte oss ned på en kafé, Mads med rødvin, jeg med kakao..

Etter å ha blitt oversett og ignorert av tidenes sureste kelnerstab gikk vi mot tårnet. Planen var å ta turen opp, men rett før vi kom helt bort begynte det selvsagt å regne.. og blåse.. MASSE!!

Vi tok noen bilder av tårnet og fant ut at vi fikk ta tårnet også en annen dag..
Trodde muligens det var litt varmere i Paris i juni enn i Norge i oktober, men det er det ikke.. Bare så vidt, de gangene sola tittet litt fram, resten av tiden; vind og 10 (ikke så veldig varme) grader..
Vi ruslet i stedet mot Trocadero, fort ganske våte (Paraply sviktet, jeg skylder på Vind)..
Ved Trocadero hadde de rigget til en svær storskjerm og en plass der folk kunne komme og se på VM; FIFA Fan Fest kalte de det! Vi ble stående og se litt på Hellas(2) - Nigeria (1) før vi fikk øye på Akvariet som de har bygget under bakken ved denne plassen..

God idé, tenkte vi, å ta en tur inn på akvariet mens det regnet! I følge dem selv skulle det være et unikt akvarium, noe man aldri før hadde sett.. Vel.. de har vel ikke vært i Bergen, da..

Men det var jo noen artige fisker der likevel, denne for eksempel:

Nemo og hans søsken var også der:

For ikke å snakke om min favorittfisk, denne gule saken, som vi aldri fant ut hva var, og som ikke gadd å stå stille i vannet noen sekunder slik at jeg kunne ta et ordentlig bilde av den..

Her var det også en plaskedam for store japanske gullfiskliknende greier som man kunne klappe..
Det var noen haier der også og litt annen småfisk.. men altså ikke spesielt spektakulært..
De viste for øvrig "Natt på museet" på en kino-ting der.. Av en eller annen grunn..

Da vi kom ut hadde det sluttet å regne, flaks for en gangs skyld!
Så da tok vi metroen til Montparnasse, en bydel i sørøst, for å finne noe middag.
Vi endte på et Brasserie (mange av dem for øvrig..) med en svært hyggelig kelner, som selvfølgelig bare snakket fransk, men som skjønte det jeg sa! Han snakket også en del tilbake, og jeg fikk med meg overraskende mye..!

Lammedings til Mads, kamskjell og risotto til meg! NAM!

Så dro vi hjem og, jada, så på fotball (Frankrike(0) - Mexico(2) ) og leste litt på senga før vi sovna.. (Fint med rutiner, vett..☺) Skulle opp VELDIG tidlig dagen etter!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar