torsdag, juli 23, 2009

Hønse-Lovisa & Sopranos

Oslo-ferie er undervurdert!
Jeg har bodd bare noen kilometer unna Oslo i 22 av mine 24 år som menneske. Jeg har derfor aldri tenkt at Oslo-ferie var noe for meg; litt poengløst kanskje, i og med at jeg bare kan dra hjem etter en eventuell aktivitet i hovedstaden..
Men nå som min samboer bor på andre siden av byen så vi ikke har så mye privatliv, og min stefar (dæven, jeg har en stefar..☺) eier en leilighet på Sagene, var plutselig muligheten for en langhelg i Oslo særdeles velkommen!

Jeg og Mads pakket for tre dager, og dro til Sagene sist lørdag. Mamma og Bernt hadde ryddet og vasket, og forsikret oss om at det bare var å ta fra kjøleskap og fryser..☺

Da de dro satte vi oss i sofaen for å finne ut hva vi skulle finne på..! Vi måtte handle, dessuten ville vi se oss litt om i området, så vi fant ut at vi skulle ta en tur ut.. Da begynte det å regne..
Det ble noen episoder Sopranos i stedet, som Mads og jeg fant ut at vi skulle begynne å se på den dagen.


Etter hvert dro vi ut likevel, men med paraply, og bare fordi vi måtte ha noe middag...

Resten av kvelden ble det Tikka Masala, Saving Private Ryan på tv, og enda flere Sopranos-episoder..!

Søndagen startet med regn (det regner hele tiden i Oslo, jo! Trodde det var i Bergen det regnet, men de to gangene jeg har vært der har det vært knallvær hele tida..)!
Det ble derfor en lang formiddag med selskap av Sopranos, dessuten gikk det Cribs døgnet rundt på MTV denne helga, og det er jo litt festlig å se hvordan man kunne bodd om man hadde hatt sinnsyke mengder med penger..

Omsider ble det da opphold, så vi bestemte oss for å dra ut og utforske byen☺
Etter en bitteliten runde rundt en skolehage (hva nå det er..?) i nærheten tok vi bussen ned til sentrum. (Egentlig skulle vi spise på et sushi-sted rett ved leiligheten, men den var stengt i to uker akkurat mens vi var der, typisk.. Men rett ved fant vi en statue av Hønse-Lovisa!☺ Hyggelig at hun er foreviget i stein, hehe.. Sett Uti vår hage 2?)


Vi vandret fra oslo s mot Aker Brygge, mens vi funderte på hvor vi skulle spise. Vi sjekket alle menyene langs brygga, men lommeboka var avgjørende for at vi til slutt endte på Peppes!

Kvelden på Peppes startet ganske dårlig, det tok nemlig nesten 20 minutter fra vi satte oss til kelneren kom og tok bestillingen vår.. En familie som kom 15 minutter etter oss fikk bestille samtidig..
Begge skulle ha hamburgere, og vi satt og småpratet mens vi ventet på maten. Mads var spesielt sulten, han hadde ikke spist på mange timer, og jeg begynte å bli såpass sulten at det passet fint å spise nå.
Men etter tre kvarter var maten ennå ikke kommet, og vi begynte å bli litt irriterte.. (Familien ved siden av fikk maten sin etter rundt 15 minutter..) Vi prøvde å få kontakt med en kelner for å spørre om vi var blitt glemt, men det var ingen i nærheten.. Det gikk nesten et kvarter før kelneren vår viste seg igjen, og da hadde han heldigvis med seg maten vår!
Vi begynte å spise, men muligheten for at vi hadde blitt glemt tidligere ble enda større, for både burgerne og pommes frites'en var kald, og de var seige.. Trivelig!
Da kelneren dukket opp i nærheten fikk Mads sagt i fra, og han beklaget og skulle til å ta maten, men Mads sa han var såpass sulten at han ikke ville risikere å måtte vente lenge en gang til. Kelneren forsikret oss om at vi ville rykke først i køen, og at det bare ville ta 10 minutter, så det var greit. Etter to minutter kom han tilbake med en kurv varme nachos, salsa og rømmedressing, på huset selvsagt☺ Ikke dumt!

Da maten kom igjen var den så varm at vi nesten ikke kunne spise den med en gang, hehe.. Dessuten sa de at vi ville få den ene gratis, eller 50% rabatt på hver burger (med tilbehør var prisen forskjellig), så det lønner seg å si fra hvis man ikke er fornøyd. Folk ordner hvertfall opp etter seg (det skulle jo bare mangle..)!
Kvelden avsluttet vi i sofaen med... ja, riktig, Sopranos☺

På mandagen var planen å stå opp tidlig, og i forhold til det vi har gjort de siste ukene, så var det for så vidt det; vi var oppe rundt 11.. (rettelse: JEG var oppe rundt 11..)
Etter frokost fant vi ut at vi skulle bruke det relativt fine været, så vi gikk ned til sentrum.. og INN på Oslo City (kan ikke være FOR lenge ute når det er fint vær heller...!)
Her ble det kjøpt både bok og dvd'er☺
Middagen ble inntatt på Deli di Luca i formen pizzawrap..!
Deretter var det kinotid: Harry Potter & the Half-blood prince..! Jeg synes den var bra, jeg!☺
Etterpå gikk vi igjen til Aker Brygge. Der ble det dessert på begge, og drink på meg, på Fridays:


Vi skulle begge egentlig ha ostekake, men det hadde de ikke likevel så det ble noe mocca-is-pudding-kake på Mads, og Oreo-dings på meg (svært mektig, litt skuffende, og langt mindre fantastisk enn det servitørdama påstod den skulle være..)


Vi trillet ut av restauranten.. Tror magen til Mads var passe irritert på ham..!


På kvelden så vi Død snø. Norsk splatter i Peter Jackson-stil. Håpløst smal nazi-zombie-historie med middelmådige skuespillere, men fryktelig festlig! Hvertfall innimellom! Bør sees☺
Det ble en Sopranos etter det også..☺

Tirsdag skulle vi hjem, men vi rakk en runde rundt på området, blant annet gjennom en kirkegård, for å strekke beina, få litt luft, og for å se oss om.
Og vi rakk jommen meg noen episoder Sopranos i dag også.. hehe☺

Oslo-ferie ER tingen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar