tirsdag, juli 14, 2009

Regnværsdager..

Etter en periode med sommer, har det den siste uka vært mer høst/vår-aktig, i alle fall sånn værmessig.. Selv trives jeg best med sol, 30℃ og fravær av regn, men det har vært mer regn, skyer og 15-20℃ i det siste.. Det er kjedelig, men sånn er det jo her i landet så det er man vel egentlig alltid forberedt på!

Mamma og Bernt skulle på ferie forrige uke, så da skulle Mads være hos meg noen dager..! Men så var det dette været, da, hva finner man på når det regner? Evt er småkjølig og overskyet?
Undertegnede prøvde å tenke kreativt og dette ble resultatet:

Dag 1:
Jeg, Mads og Bjørnar (lillebror) dro til Oslo og til Teknisk Museum! Jeg var der for et par år siden med barneskolen jeg jobbet på, men hverken Mads eller Bjørnar hadde vært der på lenge. Det passet ekstra bra for en musikkinteressert gjeng at det i juni åpnet en utstilling om og med musikkmaskiner. Masse gamle apparater og musikkrelaterte dingser. Synthen til Magne Furuholmen, lydklipp på folie, og gamle miksebord.. Morro for unga! Dessuten var det to studioer; ett med thereminer man kunne leke med, og ett med digitale trommesett etc. Det var kanskje helst innholdet i studioene som var morro for unga..å lese om gamle jukebokser o.l. er kanskje morsomst for de litt eldre barna ☺
Så spiste vi softis, og vi så på gamle fly, biler, tog osv.

Mads og Bjørnar "kjører" veteranbil.

Vi leste masse om norsk medisinsk historie, og sykdommer, og så modeller av sykehus, en MR-maskin osv. Den utstillingen synes jeg var ekstra spennende, liker sånt, jeg!☺
Vi var selvsagt nedi kjellern og lekte; det er jo der alle "prøv-selv"-tingene er! Stor stas! Leke med lyd, lys, balanse, hjernen o.l. er jo alltid artig!

Bjørnar i rokamp mot skjelettet sitt.

I tillegg var det en miljøutstilling der i forbindelse med klimakrisen. Her måtte man ta på seg store, gule gummistøvler, og så trasket vi inn i et rom med vann på gulvet.. Kanskje rundt 20 cm..! Morro!

Mads i global oppvarming.

På veggene stod det masse om hvordan vi kan bekjempe klimatrusselen, det var små videosnutter på stolper, en pågående undersøkelse man kunne svare på ved å stå på et slags brett, og et eget videorom hvor de sendte film.

Minner meg om leiligheten min anno 1/3-08!

Vi var på museet i over fem timer, og kunne nok vært der enda lenger! Jeg liker teknisk museum!
På kvelden spiste vi (og Maria, lillebrors..) tikka masala, og så Pulp Fiction. Bra dag!

Dag 2:
Jeg og Mads kjørte litt rundt. Det var oppholdsvær så vi stoppet på Bærums Verk og gikk en tur i Verksgata. Har ikke gått der selv på mange år, så det var artig å titte inn i alle de små, og temmelig ubesøkte, butikkene. Vi var de eneste i omtrent alle butikkene vi var inne i.. Men det er et koselig lite sted, da, med særpreg..! Den lille sjokoladefabrikken, som var litt større da jeg var liten (da lå den i et annet, og mye større hus) eksistrerer visst ennå (evt igjen..) så vi kjøpte med oss et par småkonfektbiter som smakte supernam!☺
Etterpå tok vi en tur på Storsenteret, for der er det hvertfall alltid noe å finne på!
På kvelden så vi Istid 3 i Sandvika, morro! Jeg digger de filmene☺

Dag 3:
Dagen startet med regn, så vi hang inne og gjorde ingenting (dvs. en så på tv, den andre spilte data; gjett hvem som gjorde hva!) I 14-15 tida begynte det å lysne, så vi fant ut at vi skulle ta en tur ut. Da ble det treningstøy og tur på Kolsåstoppen. Turen opp er forholdsvis bratt, og med ulendt terreng.. For meg, som ikke har trent kondisjon på tre måneder (og før det var det også tre måneder siden..), ble det en tung tur! Formen er definitivt IKKE på topp! Men vi kom da opp etter en halvtime, synes ikke det var så verst! Der oppefra ser man hele Vestre Bærum, veldig fin utsikt! Resten av dagen ble det rekreasjon, avslapping og film..

Utsikt mot Eineåsen fra Kolsåstoppen.

Etter disse dagene dro jeg og Mads etterhvert til Kristiansand for helga. Han skulle spille i bryllup, jeg har bil..
Vi skulle bo i leiligheten til Tage (og kompisen hans), som var tom denne helga, og kom dit i 17-tida.. Jeg overdriver ikke når jeg sier at leiligheten ikke var så veldig ren..! Ketsjupflekk på spisebordet, andre matrester på samme bord, støv OVERALT, masse oppvask, masse matflekker på kjøkkenbenk, skitten stekepanne på komfyren, fullstappet søppelkasse OPPÅ kjøkkenbenken, svart belegg på badekarbunnen, svært skitten do og vask osv.. Jeg skal ikke garantere noe, men jeg har en sterk følelse av at jeg ikke ville dratt fra leiligheten min i en slik forfatning over flere dager.. jo, forresten, det kan jeg garantere! Men, men..det er vel ikke en nyhet at nyutflyttede gutter helt i starten av 20-åra kanskje ikke er de mest renslige..?

På lørdag kveld var det spilling for Mads, så jeg hadde sikret meg noen å leke med på forhånd☺
Etter å ha spist en bakt potet på Frk Larsen kom Sarah, og etter hvert Tuva og Frank, for å henge. Frank stakk etter en stund og så ble vi tre sittende å prate om alt mulig, som vi vel egentlig pleier å gjøre i slike situasjoner.
Etter en stund ble imidlertid undertegnede litt gal av den etter hvert ganske høye musikken; det ble så vanskelig å høre hva folk sa, og det ble veldig slitsomt å snakke selv, så hun fremmet et forslag om å forlate lokalet til fordel for et med lavere/ingen musikk. Det endte med at vi dro til Tuva, og der fortsatte vi jommen å prate om alt mulig.. Helt til Sarah erklærte at det var på tide å dra, hun skulle opp tidlig, og det passet flott, for det skulle jeg og!

Tidlig neste dag (10:00..) var vi på vei hjem. Det tok ikke mer enn 4 timer og 25 minutter, og det var med en pause; fine veier på E18 etter hvert!
Da vi kom hjem rakk vi å slappe av en times tid før vi dro for å møte min halvsøster Kristin og familien hennes. De bodde hos noen venner på Ullern i et svært hus for helgen, før de skulle videre til Italia sist mandag.
Har ikke sett dem på to år, så det var veldig hyggelig. Sigurd, min eldste nevø, har blitt tre år, og var ganske sjenert. Dessuten hadde han og pappa Ketil kjørt trikk i mange timer den dagen, så han var også ganske sliten..! Lillebror Magnus møtte jeg for første gang, han ble født sist oktober. Jeg fikk ham plassert på fanget nesten med en gang, og det var trivelig! Veldig søt, da☺ Så fikk vi jordbær og is, og satt og pratet en stund. Mads og Maria har ikke møtt dem før, så det var jo også på tide! Målet er å møtes litt oftere fremover!

Denne uken er foreløpig uten andre planer enn et middagsbesøk hos besteforeldrene mine i forbindelse med mormors 80-årsdag.. Er digg med lite planer også, det er jo liksom noe av poenget med ferie!☺

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar