fredag, juli 17, 2009

Mads & Helene baker kake!

Det hele begynte med at jeg fikk en bok med diverse sjokoladeoppskrifter, av Mads til bursdagen min..



Vi har satt oss som mål å pløye gjennom boka sakte, men sikkert..!
Mads lagde en kake til meg på bursdagen min, og i går fant han ut at det var på tide å prøve en ny. Vi gikk derfor i gang med å sjekke hva som fantes av ingredienser i huset hans fra før av, og så stakk vi ut og handlet resten. Dette var hva vi hadde planer om å lage denne torsdag ettermiddag i juli..:



Vi var svært optimistiske på forhånd; den ser jo ikke så verst ut!
Problemet var å finne en puddingform som passet, men etter en stunds leting dukket det opp en form. Vi sjekket med vann for å være sikker på at den holdt 8 1/2 dl som det stod i oppskriften, og jada, det var et par cm å gå på! Fint, tenkte vi, og gikk i gang med visping, pisking og røring.
Da røra var ferdig måtte den selvsagt smakes på; den beste delen av bakingen! Og den var supernam!! Det måtte mye viljestyrke til for å få mesteparten av røra oppi formen, og ikke inn i munnen min...
Da røra begynte å fylle store deler av formen ymtet jeg frempå at det kanskje var lurt å ikke fylle den helt opp, i og med at det både var natron og bakepulver i oppskriften; jeg tenkte kanskje at den kom til å heve en del..! Men NOEN sa at jeg bare skulle kjøre på til det ikke var mere igjen i bollen..
Jeg lot det likevel være noen cm igjen fra røra og opp til kanten av formen, men mest fordi det da var mer igjen i bollen som jeg kunne spise! ☺
Så satte vi formen i ovnen, og der skulle den stå i 50 minutter...


Etter bare noen minutter var det blitt ganske mye mer røre i formen..


Etter noen minutter til hadde det begynt å renne langs kanten av formen..


Etter enda en stund lå store deler av røra i bunnen av ovnen:



Den hadde tydeligvis planer om å heve ganske MYE! Måtte jo hatt en dobbelt så stor form om den ikke skulle rent over..tulle-oppskrift..!
Mads prøvde etter hvert å stikke huller i den slik at luften gikk ut og den ble litt lavere. Den hadde jo bare en skorpe på toppen, resten var fortsatt saus..


Etter 50 minutter var den fremdeles som saus å regne, det til tross for at mengden var halvert.. Jeg synes det var fryktelig morro☺ Det eneste som irriterte meg var at jeg ikke bare hadde fylt formen halvveis og spist resten..nå lå jo all den gode røra i bunnen av ovnen og ble ødelagt..!



Etter at kaka hadde stått minst 15 minutter lenger enn den egentlig skulle tok vi den ut slik at den fikk avkjølt seg, og etter hvert fikk vi også veltet den ut på en tallerken.. Den var til og med nesten inntakt, det lille som var igjen av kaka..:



Jaja, det er jo heldigvis ikke utseendet som teller når det kommer til kaker, det er jo smaken!
Jeg smakte litt av kantene på kaka og det var veldig lovende..


Mens kaka stod og avkjølte seg lagde vi glasuren, som for det meste bestod av sukker og smeltet marshmallows.. Ordentlig sunne saker det her..!
Merkelig nok hadde vi en god del mer glasur enn det var plass til på det som var igjen av kaka..



For øvrig var det en liten utfordring å legge en litt gelé-aktig glasur oppå en liten kake, men jeg fikk dreisen på det etter hvert.. Selv om en god del av glasuren rant ned før den rakk å stivne helt..
Til slutt var det bare å strø på melkesjokolade som Mads hadde revet. Det gikk greit der jeg akkurat hadde tatt på glasur, men flere steder festet ikke sjokoladen seg til den stive glasuren, så det var på mest glasur og sjokolade langs kanten av kaka, og ikke så mye på toppen..
Likevel var vi etter forholdene fornøyd med kakas utseende da den var ferdig:


Sammenlign dette bildet med det i boka litt lenger opp på siden! Ser du forskjell? Ikke det, nei..?
Vi er best på kakebaking, ingen tvil om det!


Men når det er sagt; kaka var veldig god!! Så hvem bryr seg om hvordan det burde sett ut, eller hvor mye større den egentlig skulle vært..?

Note to self: Bruk en litt større form neste gang (gjerne dobbel størrelse..), og pass på mengden bakepulver/natron; heller litt mindre enn oppskriften sier..! Gleder meg til neste bakedag! ☺

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar